Terminal Al linnie lotnicze


W obronie krzyża

http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,4202509.html
Nowa stacja kolejowa bez podróżnych
Krzysztof Śmietana2007-06-05, ostatnia aktualizacja 2007-06-05 08:50

Przez kilka lat będzie stała pusta ukończona właśnie stacja kolejowa koło lotniska na Okęciu. Kolejarze spóźniają się z budową torów
Podziemna stacja powstała pod jednym z lotniskowych parkingów. Wysiadający tam w przyszłości z pociągów pasażerowie wyjdą na powierzchnię tuż obok obecnego terminalu krajowego.

Na razie stacja jest gotowa w stanie surowym. Powstał betonowy peron, a po jego bokach przygotowano miejsce na tory. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy przyjadą tam pociągi. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zwleka z budową półtorakilometrowego odcinka torów - odnogi od linii Warszawa-Radom. Według porozumienia z początku 2004 r. w sprawie dojazdu na lotnisko między rządem i władzami miasta nowy fragment torów już powinien być gotowy. Zeszłorocznym aneksem oddanie stacji z torami przesunięto jednak na 2009 rok. Tego terminu najprawdopodobniej również nie uda się dotrzymać.

- Czeska firma Sudop projektująca półtorakilometrowy tunel, którymi będą jeździć pociągi, ma poważne opóźnienia. Naliczamy im już kary umowne - mówi Krzysztof Celiński, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Ten brak koordynacji to nie tylko strata dla podróżnych. Kiedy wreszcie dojdzie do budowy tunelu, trzeba będzie m.in. rozebrać fragment niedawno zbudowanej pętli autobusowej i niektóre nowe jezdnie. Wszystko przez to, że będzie on budowany techniką odkrywkową.

Na razie kolejarze chcą tylko zacząć remont zniszczonych torów linii radomskiej, po których w przyszłości będziemy jeździć na lotnisko. Na pierwszy ogień idzie odcinek od Okęcia do Dworca Zachodniego. Przy okazji powstaną dwie dodatkowe stacje - pod Al. Jerozolimskimi niedaleko Blue City i obok ul. Żwirki i Wigury przy salonie Fiata Carserwis.

Wczoraj kolejarze otworzyli dwie oferty firm chętnych do przebudowy tej linii: za 205 i 208 mln zł. Spółka PLK zapowiada, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w ciągu tygodnia. Tory chce remontować w wakacje. Wtedy można się spodziewać ogromnych utrudnień na linii z Radomia. Ruch pociągów od Okęcia do Dworca Zachodniego miałby zostać całkowicie wstrzymany.

Kiedy w końcu uda się wyremontować tory i zbudować łącznik na lotnisko, przejazd pociągiem ze Śródmieścia zajmie niecałe 20 minut.


Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna



Nowa stacja kolejowa bez podróżnych
Gazeta Stołeczna, 2007-06-05
Krzysztof Śmietana

Przez kilka lat będzie stała pusta ukończona właśnie stacja kolejowa koło lotniska na Okęciu. Kolejarze spóźniają się z budową torów.

Podziemna stacja powstała pod jednym z lotniskowych parkingów. Wysiadający tam w przyszłości z pociągów pasażerowie wyjdą na powierzchnię tuż obok obecnego terminalu krajowego.

Na razie stacja jest gotowa w stanie surowym. Powstał betonowy peron, a po jego bokach przygotowano miejsce na tory. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy przyjadą tam pociągi. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zwleka z budową półtorakilometrowego odcinka torów - odnogi od linii Warszawa-Radom. Według porozumienia z początku 2004 r. w sprawie dojazdu na lotnisko między rządem i władzami miasta nowy fragment torów już powinien być gotowy. Zeszłorocznym aneksem oddanie stacji z torami przesunięto jednak na 2009 rok. Tego terminu najprawdopodobniej również nie uda się dotrzymać.

- Czeska firma Sudop projektująca półtorakilometrowy tunel, którymi będą jeździć pociągi, ma poważne opóźnienia. Naliczamy im już kary umowne - mówi Krzysztof Celiński, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Ten brak koordynacji to nie tylko strata dla podróżnych. Kiedy wreszcie dojdzie do budowy tunelu, trzeba będzie m.in. rozebrać fragment niedawno zbudowanej pętli autobusowej i niektóre nowe jezdnie. Wszystko przez to, że będzie on budowany techniką odkrywkową.

Na razie kolejarze chcą tylko zacząć remont zniszczonych torów linii radomskiej, po których w przyszłości będziemy jeździć na lotnisko. Na pierwszy ogień idzie odcinek od Okęcia do Dworca Zachodniego. Przy okazji powstaną dwie dodatkowe stacje - pod Al. Jerozolimskimi niedaleko Blue City i obok ul. Żwirki i Wigury przy salonie Fiata Carserwis.

Wczoraj kolejarze otworzyli dwie oferty firm chętnych do przebudowy tej linii: za 205 i 208 mln zł. Spółka PLK zapowiada, że przetarg zostanie rozstrzygnięty w ciągu tygodnia. Tory chce remontować w wakacje. Wtedy można się spodziewać ogromnych utrudnień na linii z Radomia. Ruch pociągów od Okęcia do Dworca Zachodniego miałby zostać całkowicie wstrzymany.

Kiedy w końcu uda się wyremontować tory i zbudować łącznik na lotnisko, przejazd pociągiem ze Śródmieścia zajmie niecałe 20 minut.


Mój komentarz - pałowanie o ten nieszczęsny tunel trwa już wiele lat, właściwie od początku przebudowy Okęcia. Najpierw okazało się, że tunel biegnie przez zabytkowy fort (straszny zabytek), potem okazało się, że łuk będzie miał za mały promień... Najzabawniejsze w tym wszystkim jest to, że wybudowano stację bez projektu linii która ma do tej stacji dochodzić. No i teraz jest przezabawny problem.

Pozdrawiam
Michał



Stacja kolejowa na lotnisku Okęcie już wybetonowana, a czeska firma Sudop od ponad roku nie chce pokazać projektu torów, którymi dojadą tam pociągi. Zniecierpliwione Ministerstwo Transportu interweniuje u ambasadora Czech
Szybka kolej z centrum na lotnisko to rozwiązanie znane z wielu miast Europy. Tak byłoby także w Warszawie. Żeby uniknąć stania w korkach m.in. w al. Żwirki i Wigury, na lotnisko mieliśmy się dostać w 15 minut pociągiem. Choć na Okęciu od kilku miesięcy jest już gotowa w stanie surowym podziemna stacja kolejowa, jeszcze długo nie wjedzie tam żaden skład. W nieskończoność przedłuża się bowiem projektowanie ponadpółtorakilometrowego(błąd językowy w artykule żródłowym)odcinka torów - odnogi linii radomskiej.
Czeska firma Sudop już w lipcu zeszłego roku powinna ukończyć dokumentację wartą blisko 10 mln zł. Miała z tym problemy, więc w aneksie ustalono kolejną datę - luty 2007. Projektu nie ma do dziś. - Najwyraźniej sobie nie radzą. Już im naliczamy kary finansowe. Może go wreszcie skończą - mówi Krzysztof Celiński, prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Doszło nawet do tego, że Ministerstwo Transportu interweniowało w tej sprawie w ambasadzie Czech. Na spotkaniu z udziałem ambasadora, które odbyło się w tym tygodniu, projektanci zadeklarowali nowy termin - 30 listopada.

W warszawskim biurze firmy Sudop nikt nie chciał nam podać powodów opóźnień. Prezes Celiński przypuszcza, że firma ma kłopoty z uzgodnieniami w sprawie podziemnych rur i kabli. Trzeba je będzie przekładać, bo bliżej lotniska tory mają prowadzić w kilometrowym tunelu.

Opóźnienia z projektowaniem nowej linii już po raz kolejny przesuną termin rozpoczęcia jej budowy. Maleją więc szanse, że na lotnisko dojedziemy pociągiem w 2009 r., jak jeszcze niedawno planowano. Szykuje się też kolejne zamieszanie wokół powiększanego właśnie terminalu. Gdy w końcu dojdzie już do budowy tunelu dla kolei, trzeba będzie rozbierać spore fragmenty ułożonych niedawno jezdni, parkingu i pętli postojowej dla autobusów na Okęciu.

Wciąż też nie wiadomo, jakimi pociągami dojedziemy na lotnisko. W porozumieniu między ratuszem, kolejarzami i portem na Okęciu zapisano, że to władze miasta zdecydują, jaki przewoźnik będzie wozić pasażerów na tej trasie. W grę wchodzą dwie możliwości. Na Okęcie dotrze Szybka Kolej Miejska, która jednak musi najpierw dokupić pociągi. Dziś ma ich tylko osiem, kursują między Pruszkowem a Sulejówkiem. Miasto może też znaleźć w przetargu innego przewoźnika, który sprowadzi nowoczesne wagony.

Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
link http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,4553015.html
Autor: Krzysztof Śmietana



Wreszcie rozpoczęły się przygotowania do budowy połączenia kolejowego lotniska Chopina z centrum. Pociągiem do terminalu na Okęciu będzie można dojechać w połowie 2009 roku.

Przejazd koleją na lotnisko ma być alternatywą dla wiecznie zakorkowanej ulicy Żwirki i Wigury, którą dziś prowadzi główny dojazd. Pociąg ma przebyć trasę z portu lotniczego do centrum w 20 minut.
Polskie Linie Kolejowe za kilka dni otworzą oferty złożone w przetargu na prace budowlane przy modernizacji torowiska na odcinku od Dworca Zachodniego do stacji Okęcie.

Na Wschodnim położone będą dodatkowe tory odstawcze dla pociągów z lotniska. Na samej trasie zbudowane będą dwie dodatkowe stacje – przy Al. Jerozolimskich i ul. Żwirki i Wigury. Pomiędzy stacjami Służewiec a Okęcie powstanie rozjazd w stronę lotniska. Te prace mają się zakończyć w połowie 2008 r.
O rok dłużej trzeba będzie poczekać na dojazd bezpośrednio na Okęcie. PLK wybudują dwutorowy tunel prowadzący do podziemnej stacji na lotnisku. Wyjście z niej ma się znajdować na styku terminalu I i południowego pirsu nowego gmachu.
Porty Lotnicze, stawiając nowy terminal, równocześnie wybudują podziemną stację kolejową w stanie surowym i przekażą ją PLK.

– Prace mają się zakończyć w kwietniu – mówi Artur Burak, rzecznik prasowy Portów Lotniczych. – Tory, perony, całą infrastrukturę potrzebną do uruchomienia połączeń przygotuje kolej.
Nowy terminal przylotów otwarto w grudniu 2006 r. Cały kompleks ma być gotowy do końca roku.
Liczba pasażerów odprawianych na warszawskim lotnisku sukcesywnie rośnie – mniej więcej o milion osób rocznie. Według prognoz, w 2010 roku ma to być ponad 10 mln pasażerów. Tymczasem jedyna w tej chwili droga na Okęcie już teraz z trudem znosi olbrzymi ruch samochodów i autobusów. Połączenie kolejowe znakomicie ułatwiłoby i przyspieszyło dojazd na lotnisko.


Źródło: http://www.zw.com.pl/zw2/index.jsp?plac ... &page=text