Telekomunikacja Zawadzkie


W obronie krzyża

22% na net weszlo w zycie
  [quote]
[url]http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1406&dok=1406.6.3.2.1.1.0.1.htm[/url][/quote]

Telekomunikacja. 22 proc. VAT – dostawcy dopasowujĄ OFERTĘ
Cokolwiek by mówić, za internet drożej

Od jutra wchodzi w życie 22-proc. stawka podatku VAT na usługi internetowe dla klientów indywidualnych (wcześniej wynosiła 0 proc.). Stawkę podwyższono, gdyż wymagało tego dostosowanie polskiego prawa do unijnych przepisów. Jednocześnie osoby fizyczne mogą odliczyć w ciągu roku 760 zł za korzystanie z sieci.

Dostawcy usług internetowych, choć nie są specjalnie zadowoleni ze zmiany, uspokajają. Nie będzie wstrzymania rozwoju internetu w Polsce. – Musieliśmy pogodzić się z decyzją ustawodawcy, nie mieliśmy wyjścia – tłumaczy Barbara Górska, rzecznik Telekomunikacji Polskiej, największego polskiego telekomu. – Nie będziemy podwyższać cen netto, doliczymy do nich tylko 22-proc. VAT – mówi. Podobnie zamierza uczynić inny duży operator – Netia. Barbara Górska dodaje jednak, że w związku z tym oferta będzie zmieniana tak, aby abonenci nie odczuli boleśnie podwyżki podatku. – Na pewno nie możemy zejść poniżej granicy opłacalności, ale obniżki są cały czas.

Niektórzy dostawcy już zaczęli dopasowywać ofertę do sytuacji po wprowadzeniu VAT. Telewizja Kablowa UPC, dostawca usługi Chello, tak zmodyfikowała propozycję, że najmniej wymagający abonenci praktycznie nie odczują zmiany w kieszeni. Do dwóch oferowanych dotąd rodzajów przepustowości zaoferowano dwa kolejne – o niższej przepustowości, ale o znacznie niższej cenie. – Ponadto możliwe jest łączenie dostawy internetu z sygnałem telewizji kablowej, co też jest tańsze – dodaje Dorota Zawadzka, rzecznik UPC. To na razie początkowe działania. Dostawcy internetu muszą zobaczyć, jak zachowają się abonenci po wprowadzeniu podwyżek. – Na początku klienci na pewno nie będą zadowoleni, bo cokolwiek by mówić, jest to podwyżka. Pamiętajmy jednak, że ceny za dostęp do internetu mają tendencję spadkową. W ciągu kilku miesięcy powinny spaść i w ogólnym rozrachunku abonenci indywidualni nie powinni być niezadowoleni – uważa Jaromir Chałaciński, wiceprezes Energisu. Wszyscy operatorzy są zdania, że możliwość odliczenia 760 zł nie spowoduje odpływu ich klientów.

Przedstawiciele Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji wystąpili do Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty z wnioskiem o zdjęcie z operatorów obowiązku informowania abonentów o podwyżce. Jednak już teraz wiadomo, że bez względu na decyzję URTiP większość z nich taką informację i tak wyśle.



Dorota Zawadzka dyrektorem ds. komunikacji Canal+ Cyfrowego
  Dorota Zawadzka dyrektorem ds. komunikacji Canal+ Cyfrowego

http://i43.tinypic.com/29pxavl.jpg

Dorota Zawadzka obejmie w połowie kwietnia stanowisko dyrektora ds. komunikacji oraz rzecznika prasowego spółki CANAL+ Cyfrowy. Będzie odpowiedzialna za kształtowanie polityki komunikacyjnej platformy CYFRA+, komunikację instytucjonalną, relacje z mediami, program społecznej odpowiedzialności biznesu, a także działania sponsoringowe i koordynację obsługi prasowej autorskich kanałów premium i tematycznych platformy. Dorota Zawadzka będzie bezpośrednio podlegała Prezesowi i Dyrektorowi Generalnemu CANAL+ Cyfrowego Bertrandowi Le Guernowi. Do CANAL+ Cyfrowego Dorota Zawadzka przechodzi z kancelarii prawnej GESSEL, gdzie jako dyrektor ds. komunikacji odpowiadała za relacje z mediami, rozwijanie inicjatyw o charakterze pro publico bono, działania marketingowe, seminaria i konferencje. Wcześniej była związana z firmą telekomunikacyjną UPC Polska, gdzie jako dyrektor ds. komunikacji odpowiadała za PR korporacyjny i produktowy, w tym kontakty z mediami, programy społecznej odpowiedzialności biznesu, komunikację wewnętrzną oraz działania sponsoringowe budujące wizerunek firmy.


W tym czasie współpracowała także z Wydziałem Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie jako wykładowca studiów podyplomowych Public Relations. Wcześniej kierowała działem Public Relations platformy satelitarnej Wizja TV, pracowała także w dziale prasowym CANAL+ oraz Film+, zajmując się m.in. promocją produkcji filmowych stacji.

Jest absolwentką romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz paryskiego uniwersytetu Paris VII Jussieu. Ukończyła także studia podyplomowe w Institut Francais de Presse na uniwersytecie Paris II Assas oraz INALCO. Studiując we Francji odbyła staże w telewizji i radiu.



Dostęp do sieci będzie coraz tańszy
Netia walczy z Telekomunikacją Polską o klientów Neostrady. To pierwszy, ale nie jedyny operator, który zaoferuje nam internet w lepszej cenie.


Operatorzy kuszą klientów promocjami. Netia jest pierwszym operatorem, który rozpoczął walkę o klientów indywidualnych korzystających z dostępu do internetu w sieci Telekomunikacji Polskiej. Na razie w osiemnastu województwach, w tym na Opolszczyźnie. Wkrótce usługa obejmie cały kraj.

- Nasza oferta cieszy się sporym zainteresowaniem - mówi Jolanta Ciesielska z Netii. - Zdobyliśmy już ponad 5 tysięcy klientów Neostrady. Codziennie o naszą propozycję pyta kilkaset osób - zaznacza.
Netia podpisała w 2006 roku umowę o dostępie do sieci TP na potrzeby sprzedaży usług szerokopasmowej transmisji danych. To właśnie ta umowa pozwoliła zaproponować usługi dostępu do internetu klientom TP.

- Dzięki temu klient płaci Telekomunikacji Polskiej abonament telefoniczny, a Netii abonament za internet - wyjaśnia Ciesielska. - Różnica jest taka, że u nas może mieć najtańszy telefoniczny abonament socjalny TP, a korzystając z Neostrady nie jest to możliwe. To właśnie realne oszczędności.
Dodatkowo usługa internetowa Netii nie ma limitu transferu danych. Telekomunikacja takie limity posiada.
- Warto to przemyśleć - mówi Krzysztof Jaworski z Kędzierzyna-Koźla. - Ale może warto jeszcze poczekać, bo niebawem mogą pojawić się inne oferty - dodaje.



Porównanie cen operatorów. (infografika Marek Fiałka) Na rynek internetowy chcą wejść inni gracze. Umowę o dostęp do szerokopasmowej transmisji danych podpisały jeszcze z Telekomunikacją Polską Dialog, Exatel, Etel Polska, E-Telko i GTS_Energis. Chce ją również podpisać Tele2.
- Będziemy walczyli o każdego klienta - zapowiada Maria Piskier, rzecznik Zakładu Telekomunikacji Polskiej we Wrocławiu.
Rezygnacja z Neostrady jest obecnie o tyle prosta, że mogą to zrobić nawet klienci, którzy podpisali umowy lojalnościowe. Do 14 lutego - z powodu zmiany regulaminu Neostrady - można zerwać umowę z Telekomunikacją bez żadnych kar.
- Nie mamy obecnie żadnych propozycji dla klientów Neostrady, którzy chcą zrezygnować. Nie jest jednak wykluczone, że to się zmieni - mówi Maria Piskier.

Na wojnę operatorów telekomunikacyjnych reagują również operatorzy kablowi.
- Cena naszego internetu jest porównywalna z ceną Neostrady. Przy czym zamiast prędkości 1 Mb/s oferujemy o połowę większy transfer - mówi Dorota Zawadzka z UPC_Polska, operatora usługi internetowej Chello.
Poza tym w UPC można połączyć usługi w pakiety (np. telewizję i telefon, internet i telefon, telewizję i internet lub wszystkie trzy).
- Pod warunkiem, że sieć jest do tego przystosowana - zastrzega Zawadzka. - Zmieniając dostawcę usług telefonicznych czy internetowych z TP SA na UPC można zachować swój dotychczasowy numer telefonu. Technicznie proces jest bardzo prosty. Wystarczy przełączyć aparat telefoniczny z gniazda dotychczasowego operatora telefonicznego do gniazda UPC, a internet podpiąć do modemu dostarczonego przez instalatora.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

A co zaproponuje lokalny „Provider“ ten mierny transfer?
Zegnaj Genia Ptragenia świat sie zmienia

[ Dodano: 2007-02-02, 12:28 ]



W połowie listopada Sejm znowelizował ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W nowelizacji uwzględniona została ulga podatkowa od, jak określił ustawodawca, "wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci Internet w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania podatnika". Oznacza to, że osoby korzystające z dostępu do Internetu, będą mogły odliczyć od podstawy opodatkowania do 760 zł - ma to nam, internautom, zrekompensować wzrost stawki VAT na usługi internetowe (z 0 do 22%). Postanowiliśmy więc sprawdzić, kto i na jakich warunkach będzie mógł skorzystać z internetowej ulgi. Przy okazji prezentujemy również zestaw aplikacji, które ułatwią Wam przygotowanie rozliczenia podatkowego za rok 2004.

Dla kogo ta ulga?

Nowelizacją ustawy objęte są prywatne osoby fizyczne, korzystające z Internetu. Ulga podatkowa nie przysługuje tym osobom, które z dostępu do sieci korzystają w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (w takim przypadku wydatki na korzystanie z Internetu wliczane są w koszty przychodów).

Zgodnie z informacjami uzyskanymi w Warszawskiej Izbie Skarbowej, odliczeniu podlegają tylko te usługi, które bezpośrednio związane są z zakupem usługi internetowej, niezależnie od stosowanej techniki dostępu do sieci. Nie podlegają uldze usługi dostępu do sieci poprzez telefony komórkowe (GPRS) oraz technologie typu VoIP, w koszty użytkowania Internetu nie można też wliczyć samego podłączenia się do sieci lub zakupu odpowiednich urządzeń do tego służących.

W Dialogu, Netii i TP - bez problemu

Jak poinformowali nas przedstawiciele Biura Prasowego Telekomunikacji Polskiej, klienci tej firmy, korzystający z połączeń modemowych, Neostrady TP, SDI, dostępu do Internetu DSL TP, czy pakietów internetowych, nie będą mieli problemów z odliczeniami, gdyż usługi internetowe na fakturach wystawianych przez TP SA są wyszczególniane jako odrębne pozycje. Podobne rozróżnienie zawierają także faktury wystawiane przez innych dostawców usług internetowych, np. Netię oraz Dialog.

Klienci Aster i UPC też odliczą

Klienci korzystający z Internetu za pośrednictwem telewizji kablowej także mogą liczyć na możliwość odpisania ulgi. Joanna Pasynkiewicz, wiceprezes zarządu oraz dyrektor marketingu i sprzedaży firmy Aster, poinformowała nas, że w związku z nowelizacją wspomnianej ustawy od stycznia 2005 r. abonentom firmy będą wystawiane faktury VAT, a nie, jak do tej pory, rachunki. "W tej chwili pracujemy nad systemem komunikacyjnym, który ułatwiłby klientom Aster odliczanie ulgi podatkowej z tytułu korzystania z Internetu" - dodała Pasynkiewicz.

Także klienci UPC będą w tym roku otrzymywać w tym roku faktury umożliwiające dokonanie odliczenia. Jak powiedziała Dorota Zawadzka, rzecznik prasowy firmy, UPC będzie informować swoich klientów o możliwości skorzystania z ulgi w listach z rachunkami oraz na stronach WWW.

Natomiast Ci użytkownicy, których usługodawca wystawia zbiorcze rachunki za usługi telekomunikacyjne, nie wyszczególniając usług dostępowych, nie będą mogli odliczyć sobie ulgi podatkowej.

Skąd ta ulga?


Wprowadzenie ulgi bezpośrednio związane jest z ustaleniem 22-procentowej stawki na usługi dostępu do Internetu, która zacznie obowiązywać od 1 marca 2005 r. Wprowadzając 22% VAT na tego typu usługi rząd ostatecznie dostosował polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej. Od września 2003 r., decyzją Sejmu, użytkownicy końcowi oraz instytucje edukacyjne były zwolnione z podatku z tytułu korzystania z Internetu. Było to naruszenie, w dodatku świadome, przepisów UE, gdzie dostęp i korzystanie z Internetu objęte są podstawową stawką VAT. Ta zaś w Polsce wynosi właśnie 22%. Bruksela zareagowała w jedyny możliwy sposób - żądając wyjaśnień i grożąc karami finansowymi dla Polski.

Przedstawiciele Ministerstwa Finansów przekonują, że wprowadzenie 22-procentowej stawki VAT na usługi internetowe zasili budżet państwa o 200 milionów złotych. Krytycy nowych przepisów uważają jednak, że zasadniczym sposobem na poprawienie jakości usług internetowych oraz zwiększenia wpływów do budżetu z tytułu korzystania z sieci powinna być liberalizacja rynku usług telekomunikacyjnych i stymulacja konkurencji.

Zdaniem Marka Sowy, wiceprezesa UPC, branża komunikacji szerokopasmowej poparła pomysł odliczeń wydatków na dostęp do Internetu, jednak problemem jest przede wszystkim wysoka stawka VAT na usługi dostępu do Sieci. "Najwyższa, tj. 22-procentowa stawka VAT na usługi tego typu spowoduje wzrost ceny płaconej 'za Internet' przez odbiorców końcowych. Rząd i parlament zbyt łatwo przechodzą do porządku dziennego nad decyzjami, które oddalają szanse na dokonanie technologicznego i cywilizacyjnego przełomu, bez którego Polska nie dołączy do czołówki nowoczesnej Europy" - podsumowuje Marek Sowa.

Podatki i pity

Płatnicy podatku od osób fizycznych muszą dokonać rocznego rozliczenia podatkowego ze swoim urzędem skarbowym. Rozliczenia tego mogą dokonać sami podatnicy lub ich płatnicy (np. zakład pracy, ZUS). W zeznaniu umieszcza się informację o wysokości podatku oraz o zaliczkach na podatek wpłaconych do urzędu skarbowego. Jeśli nasze zaliczki są wyższe niż podatek (np. skorzystaliśmy z ulg podatkowych), wtedy mamy prawo do zwrotu nadpłaty podatku. W sytuacji odwrotnej, gdy zaliczki są niższe niż należny podatek, musimy dokonać dopłaty podatku (do 30 kwietnia).

Formularze podatkowe i pomoc przy wypełnianiu

W zależności od rodzaju płaconego podatku, należy wypełnić odpowiedni formularz. Są one dostępne w urzędach skarbowych oraz w Internecie (wystarczy je wydrukować). Formularze podatkowe można pobrać tutaj. Dodatkowo, warto przejrzeć broszury informacyjne do poszczególnych zeznań podatkowych.

Przede wszystkim należy sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, który z formularzy jest dla nas odpowiedni? Z pomocą powinny przyjść serwisy internetowe, które zajmują się wyłącznie rozliczeniami z fiskusem.

Szczególnie polecamy internetowa stronę Ministerstwa Finansów, a dokładniej - dział poświęcony podatkom. Można znaleźć tam wszystkie niezbędne informacje dotyczące składania pitów i nie tylko: podstawy prawne, wzory formularzy za 2004 i 2005 r., adresy urzędów skarbowych, najważniejsze zmiany w przepisach, informacje o ulgach, często zadawane pytania i odpowiedzi na nie oraz wiele innych, użytecznych wiadomości. Trzeba przyznać, że ministerstwo dokłada wszelkich starań, aby serwis był przejrzysty, a jego elementy logicznie poukładane. Każdy podatnik na pewno znajdzie tutaj coś dla siebie.


?ródło: www.idg.pl