telepie silnikiem w MZ


W obronie krzyża

Wibracje w 2-takcie
Gość portalu: brembo napisał(a):
> (...) to w duzej mierze 2takt i to oone sie telepia.

Dłuższą chwile zastanawiałem się nad zagadnieniem nierównomiernej pracy
dwusuwu. Teoretycznie, z racji 1 pracy na 1 obrót wału powinny wykazywać się
większą równomiernością pracy niż silnik czterosuwowy, który wykonuje 1 pracę
na 2 obroty wałem (co 720° a nie jak dwusuw - co 360°). Wiadomo, że w praktyce
(w dużej mierze przez niedoskonałość przepłukiwania silnika dwusuwowego) jego
równomierność nie jest dwukrotnie doskonalsza niż silnika czterosuwowego.
Wiadomo, że jeśli mówiąc o nierównomierności pracy dwusuw ma się w pamięci
silniki np. MZ ETZ 251 uwieszone do ramy, to rzeczywiście, podskakiwały one
okrutnie. Jednak wydaje się, że silnik czterosuwowy o podobnej pojemności i
przede wszystkim - podobnej mocy, raczej nie pracowałby równiej. Jeśli ktoś
miał styczność z dwutaktem wyczynowym dobrej marki, chociażby nawet jakąś
leciwą Hondą CR, to przyzna, że silniczek pracuje tam bardzo równo.
A do tematu samych skuterów. Jeżdżąc różnymi skuterami nigdy nie
odczuwałem "dyskomfortu wibracyjnego" spowodowanego ilością suwów danego
pojazdu. Co więcej. Skuter, którym jeżdżę teraz (Juki 150 ccm) ma silniczek
czterosuwowy a telepie nim okrutnie.

Szymon