termin składania VZM


W obronie krzyża

Na przełomie roku do urzędów skarbowych wpływa najwięcej wniosków o zwrot części VAT na materiały budowlane, przysługujący osobom fizycznym ponoszącym wydatki mieszkaniowe.

Złożenie wniosku wszczyna postępowanie w sprawie zwrotu, co oznacza, że wniosek oraz wszystkie składane z nim dokumenty, w szczególności kopie faktur, podlegają obowiązkowej weryfikacji.

Podatnicy często mają problemy z właściwym wypełnieniem wniosku (VZM-1). Konieczność wyjaśnienia nieprawidłowości wydłuża czas oczekiwania na zwrot, który może wynosić nawet pół roku. Błędy te wymienia również Rada Ministrów w swojej negatywnej opinii do projektu ustawy skracającego terminy zwrotu do 60 dni.

Do najczęstszych uchybień należy składanie niekompletnych wniosków o zwrot podatku oraz brak podpisu współmałżonka. Małżonkowie mogą składać wniosek łącznie lub odrębnie, przy czym bez względu na sposób złożenia wniosku oboje muszą się na nim podpisać. Jak wskazuje Krzysztof Biernacki, ekspert w Roedl & Partner, wszelkie braki we wniosku powinny być uzupełnione na podstawie wezwania organu podatkowego. Problem z odzyskaniem kwoty zwrotu może mieć jednak podatnik, którego mąż lub żona z przyczyn losowych nie może podpisać się na wniosku.

- Organy podatkowe mają prawo pozostawić taki wniosek bez rozpoznania, pod warunkiem wcześniejszego wezwania do jego uzupełnienia - stwierdza Krzysztof Biernacki.

Jakie mogą być przyczyny zakwestionowania faktur przez organ podatkowy ? Według czego ustawodawca sklasyfikował towary, w stosunku do których przysługuje zwrot ? Czy w tych wnioskach mogą być także wydatki związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą ?

Magdalena Majkowska
Gazeta Prawna



Czy składając VZM wraz z zeznaniem rocznym PIT-37 mogę złożyć wniosek o zaliczenie zwrotu z VZM na poczet zobowiązania w dochodowym ? Czy skoro termin zwrotu z VZM przypadnie po 30 kwietnia to powstanie zaległość w dochodowym ?




Czy składając VZM wraz z zeznaniem rocznym PIT-37 mogę złożyć wniosek o zaliczenie zwrotu z VZM na poczet zobowiązania w dochodowym ? Czy skoro termin zwrotu z VZM przypadnie po 30 kwietnia to powstanie zaległość w dochodowym ?
Możesz złożyć taki wniosek. Moim zdaniem wynika to z brzmienia art. 7. ustawy
z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym:

W sprawach nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727, Nr 86, poz. 732 i Nr 143, poz. 1199).
A także z art. 76 ordynacji
Art. 76.
§ 1. Nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę, odsetek za zwłokę okre-ślonych w decyzji, o której mowa w art. 53a, oraz bieżących zobowiązań po-datkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podat-nik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przy-szłych zobowiązań podatkowych
i 76b ordynacji
Przepisy art. 76, art. 76a, art. 77b i art. 80 stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku. Zaliczenie, o którym mowa w art. 76a § 2 pkt 1, następuje z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku. .
Pozostaje kwestia daty zaliczenia; jeżeli spełnione zostaną warunki w art. 6 ust.3

Jeżeli prawidłowość złożonego przez osobę fizyczną wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1, nie budzi wątpliwości, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty wykazanej we wniosku bez wydania decyzji. zwrot powinien być zaliczony z dniem złożenia wniosku; natomiast jeśli konieczne będzie wydanie decyzji - z dniem wydania decyzji (art. 74a ordynacji), co oznacza, że mogą wystąpić odsetki.
Sama jestem ciekawa, czy się ze mną zgadzacie.
Bo ustawodawca przewidział możliwość zaliczenia tego zwrotu na zaległości (art. 6 ust. 5 ustawy o zwrocie itd.), nie przewidział zaliczenia na bieżące zobowiązania, ale zostawił furtkę w postaci art. 7 ustawy o zwrocie itd. Jakby nie patrzeć, jest to rozwiązanie korzystne dla podatnika i zgodne z jego wolą.



Urząd Skarbowy w Jędrzejowie

Naczelnik poszukuje kandydatów na stanowisko: referent w Samodzielnym Referacie podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą

Wymiar etatu: 1

* Liczba stanowisk pracy: 2

Miejsce wykonywania pracy:

* Jędrzejów
Urząd Skarbowy
ul. 11 Listopada 33
28-300 Jędrzejów

Zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy:

* dokonywanie czynności sprawdzających oraz analiz ekonomicznych podatników-osób prowadzących działalność gospodarczą,
* prowadzenie postępowań w zakrsie obsługi wniosków VZM,
* terminowe i zgodne z przepisami załatwianie podań i wniosków z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych,
* zakładanie i prowadzenie akt podatkowych w zakresie przydzielonych spraw,
* przygotowywanie projektów decyzji z zakresu prowadzonych spraw,
* wprowadzanie do systemu komputerowego danych z dokumentów podatkowych składanych przez podatników,
* obsługa podatników,

Wymagania związane ze stanowiskiem pracy

n i e z b ę d n e

* wykształcenie: średnie preferowane ekonomiczne
* pozostałe wymagania niezbędne:
o dobra znajomość ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym,
o znajomość przepisów prawa podatkowego,
o umiejętność pracy w zespole,
o umiejętność obsługi komputera,
o komunikatywność,
o umiejętność argumentowania,
o odporność na stres,

wymagania dodatkowe

* doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku w urzędzie skarbowym

Wymagane dokumenty i oświadczenia:

* życiorys i list motywacyjny
* oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji
* kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie
* kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie polskiego obywatelstwa lub oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego
* oświadczenie kandydata o nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
* oświadczenie kandydata o korzystaniu z pełni praw publicznych
* kopie świadectw pracy i dokumentów potwierdzających dodatkowe kwalifikacje

Inne informacje:

- umowa na czas określony do 31.12.2010r
- oferty niekompletne oraz złożone po terminie nie będą rozpatrywane
- kandydatów zakwalifikowanych do dalszego postępowania poinformujemy telefonicznie, prosimy o umieszczenie w listach motywacyjnych numeru telefonu kontaktowego
- oferty odrzucone zostaną komisyjnie zniszczone
- dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 41 386 33 57 wew.12; informacji udzielają Renata Pietralik, Nina Hajduk


Dokumenty należy składać lub przesyłać do: 2010-05-31

pod adres:

Urząd Skarbowy
11 Listopada 33
28-300 Jędrzejów



Urząd Skarbowy w Radomsku

Naczelnik poszukuje kandydatów na stanowisko: referent do spraw podatku dochodowego od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w Dziale Podatku Dochodowego od Osób Fizycznych Nieprowadzących Działalności Gospodarczej

Wymiar etatu: 0.5

* Liczba stanowisk pracy: 1

Miejsce wykonywania pracy:

* Radomsko
Urząd Skarbowy w Radomsku
ul. Mickiewicza 4
97-500 Radomsko


Zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy:

* wprowadzanie do systemu POLTAX deklaracji PIT (w tym zeznań podatkowych), weryfikacja i zatwierdzanie w celu stwierdzenia zgodności pod względem formalnym i rachunkowym oraz potwierdzenie faktu, że obowiazek ich złożenia został spełniony,
* sporządzanie rejestrów przypisów i odpisów z zeznań rocznych oraz ich korekt, sprawdzanie ich z dokumentami źródłowymi oraz przekazanie do Referatu Rachunkowości Podatków Dochodowych celem odnotowania kwot podatku do zapłaty i nadpłat na kontach podatników,
* wzywanie podatników w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wprowadzonych deklaracjach w celu złozenia korekty, bądź złozenia stosownych wyjaśnień,
* obsługa wniosków o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym poniesionych od maja 2004 r. (VZM).

Wymagania związane ze stanowiskiem pracy

n i e z b ę d n e

* wykształcenie: wyższe
* pozostałe wymagania niezbędne:
o umiejętność pracy w zespole,
o zdolność do niekonfliktowej współpracy z ludźmi (odporność na stres),
o znajomość przepisów Ordynacji podatkowej oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

wymagania dodatkowe

* umiejętnośc obsługiwania systemu POLTAX,
* doswiadczenie w pracy biurowej,

Wymagane dokumenty i oświadczenia:

* życiorys i list motywacyjny
* oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji
* kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie
* kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie polskiego obywatelstwa lub oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego
* oświadczenie kandydata o nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
* oświadczenie kandydata o korzystaniu z pełni praw publicznych
* kopie świadectw pracy i innych dokumentów potwierdzających kwalifikacje, uprawnienia i umiejętności kandydata.

Inne informacje:

Umowa o pracę z wybranym kandydatem zostanie zawarta na czas określony.
Oferty otrzymane po terminie (liczy się data stempla pocztowego) nie będą rozpatrywane.
Osoby, których dokumenty spełniają wymogi formalne o terminie następnego etapu naboru zostaną powiadomione telefonicznie.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 44 685 49 23.
Oferty odrzucone zostaną komisyjnie zniszczone.

Dokumenty należy składać lub przesyłać do: 2010-06-29

pod adres:

Urząd Skarbowy
Mickiewicza 4
97-500 Radomsko
pokój 110 (I piętro)



Urząd Skarbowy w Łęcznej

Naczelnik poszukuje kandydatów na stanowisko: referent do spraw obsługi podatników w zakresie podatku od towarów i usług w Referacie podatków pośrednich oraz ewidencji i identyfikacji podatników ogłoszenie o naborze w celu zastępstwa nieobecnego członka korpusu służby cywilnej

Wymiar etatu: 1

* Liczba stanowisk pracy: 1

Miejsce wykonywania pracy:

* Łęczna
Urząd Skarbowy w Łęcznej
Al. Jana Pawła II 95
21-010 Łęczna

Zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy:

* weryfikacja wniosków VZM-1,
* prowadzenie postępowań podatkowych w celu wydania decyzji w zakresie podatku VAT oraz w zakresie udzielania ulg podatkowych,
* prowadzenie czynności sprawdzających,
* wprowadzanie dokumentów do programu komputerowego i sporządzanie rejestrów,
* udzielanie informacji celem prawidłowego stosowania prawa podatkowego,
* przygotowywanie projektów decyzji dotyczących nadania numeru ewidencyjnego kasom fiskalnym oraz sporządzanie protokołów z odczytów pamięci fiskalnej,
* przekazywanie informacji o naruszeniu przepisów podatkowych celem zastosowania sankcji z KKS,
* typowanie podmiotów celem przeprowadzenia kontroli.

Wymagania związane ze stanowiskiem pracy

n i e z b ę d n e

* wykształcenie: wyższe
* pozostałe wymagania niezbędne:
o znajomość ustawy o podatku od towarów i usług,
o znajomość ustawy Ordynacja podatkowa,
o najomość ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym
o odporność na stres,
o zdolność logicznego myślenia,
o komunikatywność,
o umiejętność interpretacji przepisów.

wymagania dodatkowe

* znajomość aplikacji POLTAX.
* umiejętność pracy w zespole.

Wymagane dokumenty i oświadczenia:

* życiorys i list motywacyjny
* oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji
* kopie dokumentów potwierdzających wykształcenie
* kopia dokumentu potwierdzającego posiadanie polskiego obywatelstwa lub oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego
* oświadczenie kandydata o nieskazaniu prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
* oświadczenie kandydata o korzystaniu z pełni praw publicznych
* kopie świadectw pracy.

Inne informacje:

Kandydaci zakwalifikowani zostaną powiadomieni o terminie rozmowy wstępnej.
Oferty odrzucone zostaną komisyjnie zniszczone.
Oferty otrzymane po terminie nie będą rozpatrywane.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. (081) 752-36-13.

Dokumenty należy składać lub przesyłać do: 2010-06-29

pod adres:

Urząd Skarbowy
Al. Jana Pawła II 95
21-010 ŁĘCZNA