W obronie krzyża
Wymyśliłem taką zabawę.Mamy dosyć zdolnego 10 latka.
Zrobił na konkurs taki program:
1.Bach - inwencja trzygłosowa A-dur
2.Mozart - sonata Es-dur 282, część 1
3.Czajkowski - Październik
4.Szczedrin - Humoreska
Zrobił program bardzo dobrze. Jesteście zadowoleni. Można iść dalej.
Za rok następny sprawdzian, cztery epoki, cztery utwory.
Czekam na propozycje następnego kroku. Nie wolno się powtarzać.To co oprócz programu mnie nie interesuje, chyba , że to ważne.
Jego pedagog wynosi się do innego miasta, bo wychodzi za mąż za znanego polityka, a nowa Pani (lub Pan) zaczyna korektę aparatu gry, by uruchomić mu jakieś kostki lub rozluźnić lewy bark. Dziecko idzie na badania i okazuje się, że musi przerwać szkołe muzyczną z powodu zapalenia ścięgien w prawej - nierozluźnianej ręce...
Ważne?
Ale gdyby tego nie było, to można by zaryzykować:
1. Telemann - 2 Fantazje
2. Haydn - Sonata F dur (całość)
3. Grieg - Wesele w Troldhaugen
4. Woytowicz - Canon enigmaticus
Pozdrawiam.
Dzięki z odpowiedź!
Szkoda, że nie masz jakiś materiałów. Ja kupiłem juz wszystkie biografie kompozytorów z antykwariatów. Poza tym sporo mam kserówek z Encyklopedii muzycznj The New Groove Dictionary of Music and Musicans. O ile np. Bacha, Haendla, czy Chopina mozna znaleźć wszedzię to Grrov-ie są wszystkie utwory Palestriny, Dufaya, Binchoisa czy Josquina co ułatwia zaznajomienie się z twórczością tych Mistrzów. Poza tym sa tam znakomite biografie, czego w polskich encyklopediach się nie uświadczy.
Jeszcze raz dzięki!
Markos Jeropulos
[quote name='Ravushimo' date='11 czerwca 2006, 23:36' post='2435724']
Po to wrzucilem tego emota na koncu zeby nie traktowac mojej wypowiedzi calkiem powaznie :),
Witaj!
Rzeczywiście, po tak krótkiej, zdawkowej wypowiedzi, trudno oceniać czyjeś intencje, a już napewno znajomość tych dzieł. Wynika stąd, że byc może lepiej unikać takich wtrętów albo "wrzutów". Wyobraś sobie teraz ja dorzucam cos takiego: a dlaczego nikt nie wspomniał Mszy Ave Maris Stella Josquina albo Sonaty D-dur K.491 Scarlattiego? Takich wyborów są tysiące, setki tysięcy! Jeśli weźmiemy pod uwagę, że wiele utworów jest wieloczęściowych to.......
pozdarwiam
Markos Jeropulos
[quote name='HitmaNeK' post='2434709' date='11 czerwca 2006, 19:16']
klasyczna ? obije sie o uszy ... ale najlepiej w połaczeniu z chorem... zna ktos ? jakis tytuł ;)?
[/quote]
Tytułów tysiące!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mozart zaczerpnął poczatek Requiem od Haendla od jego ody The ways of Zion do Mourn. Requiem Brahmsa, Cherubiniego, Verdiego, Mozarta, 30 oratoriów Haendla, Pasje i kantaty Schutza, Telemanna i Bacha, Oratoria Haydna - Stworzenia Świata i Pory roku, Msze Haydna - Masza Nelsońska, i Mozarta - np. Msza c-moll, Missa Solemnis Beethovena, oratoria Mendelssohna - Paulus i Eliah. To są tzw. hity a i tak każdy może dopsiać całą masę innych genialnych kompozycji.
Pozdarwiam
Markos Jeropulos
Ten post był edytowany przez Markos Jeropulos dnia: 12 Czerwiec 2006 - 08:08
ja gram jutro (we wtorek;) i gram Sonate F-dur Telemanna. :wink:
Bach Johann Sebastian (1685-1750), kompozytor i organista niemiecki. Pochodził z rodziny muzyków, uczył się muzyki u ojca i u starszego brata, Johanna Christopha, organisty w Ohrdruf, sam zaś studiował muzykę baroku poprzez kopiowanie utworów oraz słuchanie gry słynnych organistów, m.in. D. Buxtehudego.
Od 1703 był organistą w Arnstadt, od 1707 w MĂźhlhausen, 1708-1714 nadwornym organistą i kameralistą kapeli księcia Wilhelma Ernsta w Weimarze, 1714-1717 koncertmistrzem tejże kapeli. W 1717 objął stanowisko kapelmistrza i dyrektora muzyki kameralnej na dworze księcia Leopolda w KĂśthen, które pełnił do 1723, kiedy to wybrany został na kantora przy kościele Św. Tomasza w Lipsku. Funkcję tę pełnił do końca życia. Jako kantor zobowiązany był komponować kantaty i dyrygować ich wykonaniami w niedziele i święta oraz prowadzić pracę pedagogiczną w szkole. Od 1729 kierował założonym przez G.Ph. Telemanna towarzystwem Collegium Musicum.
Twórczość Bacha, genialnego kompozytora epoki baroku, obejmuje wiele różnorodnych form i gatunków muzycznych. Język dźwiękowy Bacha stanowi syntezę bogatej i kunsztownej polifonii z harmoniką dur-moll. W dorobku twórczym kompozytora wyróżnić można trzy główne nurty: muzykę chóralną, orkiestrową i na instrumenty solo.
Muzyka chóralna Bacha obejmuje pasje, msze, oratoria, kantaty kościelne i świeckie, motety. Do arcydzieł wokalno-instrumentalnej muzyki baroku należą: Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Weihnachts-Oratorium, Magnificat D-dur oraz kantaty, w których kompozytor wykorzystał i opracował teksty i melodie zaczerpnięte z chorału protestanckiego. Zawarta w tych dziełach symbolika wyraża się za pomocą licznych figur retorycznych (środków charakterystycznych dla muzyki renesansu i baroku), potraktowanych przez Bacha w zupełnie odmienny sposób.
" Koncert Brandenburski nr 2
Mistrzowskie operowanie techniką charakteryzuje koncerty Bacha - zarówno cykl 6 tzw. Koncertów brandenburskich, reprezentujących gatunek concerto grosso, jak i trzyczęściowe koncerty na instrumenty solowe i orkiestrę, będące często opracowaniami utworów innych kompozytorów, np. A. Vivaldiego. W solowych dziełach na instrumenty klawiszowe: preludiach i fugach organowych, organowych opracowaniach chorału, Das wohltemperierte Klavier i suitach klawesynowych kompozytor dowiódł najwyższego kunsztu w posługiwaniu się techniką wariacyjną, fugowaną i kontrapunktyczną.
Twórczość Bacha, "odkryta" ponownie w epoce romantyzmu, m.in. dzięki wykonaniu w 1829 w Berlinie Pasji wg św. Mateusza pod dyrekcją F. Mendelssohna, do dziś inspiruje badaczy i wywiera wpływ na całe pokolenia kompozytorów.
Ważniejsze kompozycje: wokalno-instrumentalne - ok. 220 kantat kościelnych i świeckich, m.in.: Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu Dir (1707), Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit - tzw. Actus tragicus (1707?), Was mir behagt (1713?), Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (1714), Ich hatte viel BekĂźmmernis (ok. 1714), Nun komm, der Heiden Heiland (1714), Magnificat (1723), Gelobet seist du, Jesu Christ (1724), Aus tiefer Not schrei' ich zu Dir (1724), Christ unser Herr zum Jordan kam (1724), Wie schĂśn leuchtet der Morgenstern (1725), Wachet auf, ruft uns die Stimme (1731), Schweigt stille, plaudert nicht - tzw. Kantata o kawie (ok. 1734-1735), Mer hahn en neue Oberkeet - tzw. Kantata chłopska (1742); Pasja wg św. Jana (1724), Pasja wg św. Mateusza (1727 lub 1729), fragment Pasji wg św. Marka (1731), Msza h-moll (1733), Weihnachts-Oratorium (1734), Himmelfahrts-Oratorium (ok. 1735), Oster-Oratorium (1732-1735).
" Toccata i Fuga d-moll Dorycka
Msze, motety, pieśni, arie, chorały wokalne; instrumentalne - uwertury orkiestrowe, koncerty, m.in. 6 Koncertów brandenburskich (1708-1721), koncerty skrzypcowe, klawesynowe, Koncert potrójny a-moll na flet, skrzypce, klawesyn i orkiestrę (ok. 1730). Sonaty na skrzypce i klawesyn, sonaty na skrzypce i basso continuo, sonaty i partity na skrzypce solo, suity na wiolonczelę solo, sonaty na flet i klawesyn, sonaty na flet i basso continuo. Chorały organowe, m.in. w zbiorach: OrgelbĂźchlein (ok. 1708-1723), Dritter Teil der KlavierĂźbung (wydany 1739). Wariacje organowe i klawesynowe, preludia, fantazje, toccaty, fugi i sonaty organowe, małe preludia na klawesyn (ok. 1720), 48 preludiów i fug w zbiorze Das wohltemperierte Klavier (1744); fantazje, inwencje, duety, toccaty, fugi, sonaty i partity klawesynowe, Suity angielskie na klawesyn (1722), Suity francuskie na klawesyn (1722), Koncert włoski na klawesyn solo (1734). Utwory lutniowe. Musikalisches Opfer na różne instrumenty (1747), Kunst der Fuge na różne instrumenty (1749-1750).