W obronie krzyża
Prawidłowe odpowiedzi:
1. Administracja w ujeciu organizacyjnym to:
b) ogol podmiotow wykonujacych funkcje admin
2. Administracja wladcza to:
b) wprowadzenie nakazow i zakazow
3. Prawo administracyjne to:
c) ogol norm regulujacych dzialalnosc admin
4. Ustrojowe prawo admin reguluje:
a) organizacje apararu administracyjnego
5. stosunek administracyjno prawny powstaje:
c) na podstawie ustawy, decyzji i dzialan faktycznych
6. Rozporzadzenie jako zrodlo prawa to:
b) normatywny akt ustawodawcy
7. Akty prawa miejscowego wydaje:
c) organy samorzadu terytorialnego i terenowe organy admin rzadowej
8. Uznanie admin wystepuje gdy:
a) norma prawna nie determinuje skutku prawnego
9. Decentralizacja to:
c) przekazanie zadan i zapewnienie samodzielnosci
10. Nadzor to:
c) kontrola polaczona ze stosowaniem srodkow sluzbowych
[ Dodano: Sro 17 Mar, 2010 13:34 ]
Przejrzałam zagadnienia prof. Szewczyka i na moje to są jakieś ogólne zagadnienia katedrowe. Mam listę od prof. Janku i takie różnice znalazłam:
1.stosunek administracyjny - rozbity na dwa punkty, słowa kluczowe: pojęcie, elementy, nawiązanie, wygasanie, rodzaje.
2.zagadnienia, których nie ma u Szewczyka albo są innej formie:
a) organy kolegialne i monokratyczne w adm. publ.,
b) czynniki kształtujące podział terytorialny,
c) terytorialne podziały specjalne i podziały pomocnicze,
d) wojewoda w samorząd teryt.,
e) urząd wojewódzki,
f) formy kierownictwa i nadzoru nad wojewodami,
g) terenowe organy rządowej administracji specjalnej,
h) status prawny wójta, starosty, marszałka,
i) status pr. radnego,
j) związki, porozumienia, stowarzyszenia komunalne,
k) nadzór nad samorządem terytorialnym.
Czyli zagadnienia od prof. Janku to zagadnienia prof. Szewczyka+wojwództwo (i wójt, starosta, marszłek, radny). Prawne formy aktywności i materialne są takie same, miejscami różnią się kolejnością.
Nie żądajcie ode mnie pełnej listy prof. Janku przed weekendem (a i wtedy nie obiecuję). Mam do skserowania.
Teraz powiedzcie mi o co chodzi z punktami:
- forma a metoda działania administracji (bo na temat metoda jest jeden akapit w podręczniku Leońskiego i jeden w Ura-Ura - w obu napisane, że to nieważne),
- rodzaje i istota czynności prawnych podejmowanych przez administrację w sferach zewnętrznej i wewnętrznej.
[ Dodano: 2007-03-07, 22:45 ]
Terminy do wniesienia skargi
Bardzo proszę o sprawdzenie i poprawę terminów jakie wynoszą przy składaniu takich skarg jak:
1) W jakim terminie wnosi się skargę na akty nadzoru nad działalnością organów jednostek samorządu terytorialnego
2) W jakim terminie wnosi się skargę na akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej
3) W jakim terminie wnosi się skargę na âŸpisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach
odp - w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa
4) W jakim terminie wnosi się skargę na akt lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa
odp - Albo samo 30 dni albo w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.
5) W jakim terminie wnosi się skargę na akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej
odp - Skargę wnosi się w terminie 60 dni od daty doręczenia organowi wezwania do usunięcia naruszenia prawa, ewentualnie 30 dni od daty otrzymania odpowiedzi.
mam wątpliwości czy tak będzie...
http://www.slowicza.org.p...p?p=13107#13107
W związku z powyższym Sąd orzekł, jak w sentencji postanowienia, na podstawie art. 61 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.....
Art. 61. § 1. Wniesienie skargi nie wstrzymuje wykonania aktu lub czynności.
§ 2. W razie wniesienia skargi:
1) na decyzję lub postanowienie - organ, który wydał decyzję lub postanowienie, może wstrzymać, z urzędu lub na wniosek skarżącego, ich wykonanie w całości lub w części, chyba że zachodzą przesłanki, od których w postępowaniu administracyjnym uzależnione jest nadanie decyzji lub postanowieniu rygoru natychmiastowej wykonalności albo, gdy ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania;
2) na inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa - właściwy organ może, z urzędu lub na wniosek skarżącego, wstrzymać wykonanie aktu lub czynności w całości lub w części;
3) na uchwały organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz na akty terenowych organów administracji rządowej - właściwy organ może, z urzędu lub na wniosek skarżącego, wstrzymać wykonanie uchwały lub aktu w całości lub w części, z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie.
§ 3. Po przekazaniu sądowi skargi sąd może na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu wykonania w całości lub w części aktu lub czynności, o których mowa w § 1, jeżeli zachodzi niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków, z wyjątkiem przepisów prawa miejscowego, które weszły w życie, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie ich wykonania. Odmowa wstrzymania wykonania aktu lub czynności przez organ nie pozbawia skarżącego złożenia wniosku do sądu. Dotyczy to także aktów wydanych lub podjętych we wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach tej samej sprawy.§ 4. Postanowienia w sprawie wstrzymania aktu lub czynności wydane, na podstawie § 2 i 3, sąd może zmienić lub uchylić w każdym czasie w razie zmiany okoliczności.
§ 5. Postanowienia, o których mowa w § 3 i 4, sąd może wydać na posiedzeniu niejawnym.
§ 6. Wstrzymanie wykonania aktu lub czynności upada w razie wydania przez sąd orzeczenia kończącego postępowanie w pierwszej instancji.
Prawo administracyjne – zakres tematyczny I semestr niestacjonarne: 25 godzin
1. Regulacje prawne dotyczące szkolnictwa wyższego (3 godz.)
2. Pojęcia ogólne (prawo administracyjne, stosunek administracyjnoprawny, sytuacja administracyjnoprawna - 1 godz.)
3. Źródła prawa administracyjnego (pojęcie, klasyfikacja, omówienie poszczególnych źródeł – 4 godz.)
4. Formy działania administracji publicznej (pojęcie, klasyfikacja – 1 godz.)
5. Akt administracyjny (1 godz.)
6. Zasady organizacji podmiotów administracji (1 godz.)
7. Podmioty administracji (organ administracji, zakład administracyjny, fundacje, samorządy, inne podmioty – 3 godz.)
8. Podział terytorialny (1 godz.)
9.Prezydent RP (1 godz.)
10. Administracja rządowa centralna (2 godz.)
11. Administracja rządowa terenowa (2 godz.)
12. Administracja samorządu terytorialnego (organy gminy, powiatu i województwa) 5 godz.
Wybrana literatura:
1. Eugeniusz Ochendowski, Prawo administracyjne. Część ogólna, Toruń.
2. H.Izdebski, M.Kulesza, Administracja publiczna – zagadnienia ogólne, Warszawa.
3. Zbigniew Leoński „Zarys prawa administracyjnego”, Warszawa.
4. „Prawo administracyjne” Red. J.Boć, Wrocław.
5. E.i E. Ura „Prawo administracyjne”, Warszawa.
6. Zbigniew Kmieciak „Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego”, Warszawa.
7. Z.Bukowski, T.Jędrzejewski, P.Rączka, Ustrój samorządu terytorialnego, Toruń.
8. Marian Kallas, Irena Lipowicz, Zygmunt Niewiadomski, Grażyna Szpor,
Prawo administracyjne. Część ustrojowa, Warszawa.
9. J.Zimmermann, Prawo administracyjne, Kraków.
[ Dodano: |11 Paź 2009|, 2009 09:52 ]