tendencje rozwoju hotelarstwa w Polsce


W obronie krzyża

Wojciech Kowalski
2009-12-09 09:24:48, aktualizacja: 2009-12-09 09:24:48


Najlepsza sytuacja panuje w branżach: instytucje publiczne, transport i logistyka oraz finanse i ubezpieczenia.

Agencja Manpower Polska ogłosiła prognozę zatrudnienia w pierwszym kwartale 2010 roku. Tylko 15 procent pracodawców w Polsce planuje zwiększenie całkowitego zatrudnienia, 11 proc. chce go ograniczyć, a 71 proc. nie przewiduje żadnych zmian. Zdaniem badających zauważalny jest nieznaczny spadek optymizmu pracodawców.

Najlepsza sytuacja panuje w branżach: instytucje publiczne, transport i logistyka oraz finanse i ubezpieczenia - tam raczej będzie się przyjmować ludzi do pracy, niż ich zwalniać.
Gorzej natomiast jest w rolnictwie, leśnictwie, rybołówstwie i w branży przemysłowej.

Pocieszające są wyniki badań innej firmy - Adecco Poland. Wynika z nich, że na Dolnym Śląsku rośnie zapotrzebowanie na pracowników tymczasowych, a to może być sygnałem powracającej koniunktury. Największy wzrost zapotrzebowania na pracowników tymczasowych w naszym regionie wystąpił w branży motoryzacyjnej, elektronicznej i telekomunikacyjnej. Wzrost zatrudnienia odnotowano również w branżach hotelarskiej i spożywczej.

- Stałą poprawę sytuacji w dziedzinach związanych z produkcją zauważamy już od drugiego kwartału tego roku. Po dość słabych pierwszych miesiącach, polskim przedsiębiorcom udało się pozyskać nowe kontrakty, które zaowocowały również zwiększeniem zatrudnienia pracowników tymczasowych - powiedziała Grażyna Chmielowska, dyrektor sprzedaży Adecco Poland.
Duży wzrost zatrudnienia w motoryzacji związany jest z bardzo dobrym wykorzystaniem dopłat rządowych przez koncerny samochodowe.

Według wcześniejszych szacunków dobra passa miała utrzymać się do września, kiedy to firmy otrzymały ostatnie rządowe pieniądze. Tymczasem właściwe inwestycje doprowadziły do dalszego ich rozwoju, podtrzymując tendencję wzrostową na kolejne miesiące. Cały czas pojawiają się nowe zamówienia w firmach motoryzacyjnych, choć w nieco wolniejszym tempie niż było jeszcze kilka tygodni temu. Adecco Poland spodziewa się dalszego wzrostu zatrudnienia w tym sektorze w czwartym kwartale tego roku.

W branży elektronicznej wzrost odnotowały głównie przedsiębiorstwa produkujące sprzęt elektroniczny i podzespoły komputerowe, gdzie zatrudnienie pracowników tymczasowych zwiększyło się, w stosunku do początku roku, o 17 proc. Jedną z głównych przyczyn jest przenoszenie realizacji zamówień z fabryk z innych krajów, szczególnie z Europy Zachodniej do Polski, gdzie koszty są mimo wszystko niższe, a efektywność pracy wyższa.

Również branża telekomunikacyjna rozwija się bardzo dynamicznie. Według danych Adecco Poland liczba pracowników tymczasowych w tym sektorze jest wyższa o 7 proc. w stosunku do początku roku.
Warto pamiętać, że to właśnie motoryzacja i elektronika są najlepiej rozwinięte w naszym regionie. Poprawa w tych dziedzinach może więc być bardzo korzystna dla gospodarki całego regionu.

Źródło: http://www.gazetawroclawska.pl/pieniadz ... ,id,t.html



Branża turystyczna nie uniknie skutków kryzysu - twierdzą ekonomiści. Jednak znawcy polskiej turystyki podkreślają, że osłabienie złotego stwarza szansę na dynamiczny rozwój turystyki przyjazdowej do naszego kraju.


Światowa Organizacja Turystyki (The United Nations World Tourism Organization - UNWTO) ogłosiła, że pogarsza się sytuacja w sektorze turystycznym. Obserwuje się spadek popytu, zarówno ze strony biznesu, jak i zwykłych turystów.
Nie ma paniki

Globalna organizacja postanowiła stworzyć Komitet Odporności (Resilience Committee), który ma zapewnić wsparcie dla swoich członków, dostarczając dokładnych analiz ekonomicznych i mechanizmów reakcji.

Francesco Frangialli, sekretarz generalny Światowej Organizacji Turystyki, pociesza, że kryzys wprawdzie zmniejszy wydatki na podróże i wypoczynek, ale szkody dla turystyki będą mniejsze, niż te, jakie branża zanotowała w 2003 r. po wybuchu epidemii SARS (ptasia grypa). Francesco Frangialli jest przekonany, że turystyka jest dość odpornym sektorem i nie ma powodów do paniki.

Potrzeba wycieczek i odbycia konferencji w ciekawym otoczeniu jest zbyt silna - ocenia Francesco Frangialli.

Z oceną tą zgadzają się eksperci polskiego rynku turystycznego, którzy zgodnie podkreślają, że osłabienie polskiej waluty to szansa na rozwój turystyki przyjazdowej do Polski.

- Jeden z trwałych trendów na światowym rynku turystycznym polega na tym, że rośnie znaczenie tych destynacji, które zapewniają turystom korzystny kurs wymiany walut (value for money destinations). Jeśli złoty się nie wzmocni, to w 2009 r. może do Polski przyjechać więcej zagranicznych turystów niż w latach poprzednich - ocenia Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Mogą być sukcesy

W czasach, kiedy niemal wszystkie branże zgłaszają spowolnienie i straty, nastroje polskich hotelarzy są dobre, a nawet się poprawiają.

- Taka sytuacja nie może nikogo dziwić. Wskaźnik koniunktury w hotelarstwie wzrósł bowiem w lutym tego roku do -2 proc., z -7 proc. - przypomina dane ogłoszone przez GUS Krzysztof Łopaciński, prezes Instytutu Turystyki, który bada i analizuje sytuację w branży turystycznej w Polsce.

Instytut Turystyki prognozuje na podstawie przeprowadzonych ankiet, że w 2009 r. do Polski przyjedzie 13 mln zagranicznych turystów, czyli o 200 tys. więcej niż w 2008 r.

- Operatorzy hoteli i ośrodków konferencyjnych w Polsce mają szansę zanotować w tym roku sukcesy - zapowiada Krzysztof Łopaciński.

Globalny kryzys finansowy sprawia, że w krajach zachodnich i w krajach strefy euro ruch turystyczny wyraźnie się obniża. Wymownym przykładem jest wymiana turystyczna między Polską i Słowacją.

- Słaby złoty odwrócił wieloletnie tendencje - wskazuje Krzysztof Łopaciński.

W tym roku hotele i ośrodki konferencyjne na Słowacji notują obniżenie ruchu aż o 50 proc. Z tego powodu słowackie państwo zdecydowało się na wprowadzenie ulg podatkowych, które pozwolą hotelarzom przetrwać trudny okres. Polskie góry stały się natomiast rajem cenowym dla turystów ze Słowacji podczas tegorocznej zimy. Mogą tu oni znaleźć nawet o 20-30 proc. tańsze noclegi, karnety narciarskie i miejsca do realizacji szkoleń i konferencji.
Szkolenia z atrakcjami

Z danych Instytutu Turystyki wynika, że w minionym roku odsetek przyjazdów służbowych i biznesowych do Polski nie zmienił się. Jednak charakter tego rodzaju turystyki cały czas ewoluuje. Szkolenia pracowników w wydzielonych salach zakładu pracy to metoda dobra jeszcze 20 - 15 lat temu. Teraz większość z nich organizowana jest w ośrodkach konferencyjno-wypoczynkowych, które oferują dogodne warunki zarówno do edukacji, jak i do rekreacji. W związku z tym coraz więcej jest takich ośrodków, które do tej pory oferowały jedynie wypoczynek, a teraz rozszerzają ofertę przysposabiając część powierzchni na potrzeby konferencji i szkoleń.

- Największym zainteresowaniem cieszą się obecnie szkolenia z atrakcjami i nie chodzi tu o multimedialny zestaw do nauki własnej. W grę wchodzą raczej dodatkowe zajęcia interaktywno-warsztatowe, indywidualne konsultacje, czy konwersacje językowe, ale przede wszystkim propozycje rekreacyjno-wypoczynkowe. Te ostatnie cieszą się największym wzięciem i są coraz częściej oferowane uczestnikom konferencji i szkoleń - ocenia Beata Klimek z ośrodka konferencyjno-wypoczynkowego Miłomłyn.
Niepewna perspektywa

W 2008 r. przyjechało do Polski ok. 3,5 mln zagranicznych turystów biznesowych.

- Odsetek przyjazdów służbowych i biznesowych z zagranicy nie zmienił się w minionym roku. Wobec spadku ogólnej liczby przyjazdów turystycznych do Polski w 2008 r., wynikającego z dominującej przez pierwsze 3 kwartały tendencji umacniania się złotego, należy te dane traktować jako wiadomość pozytywną - zaznacza Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Jednak trudno przewidywać, że napływ turystów biznesowych do Polski w 2009 r. wzrośnie bądź utrzyma się na dotychczasowym poziomie. Należy się liczyć, że w dobie kryzysu wiele firm ograniczy pulę środków przeznaczonych w ich budżetach na konferencje i szkolenia, a to z kolei przełoży się na zmniejszenie ruchu w ośrodkach konferencyjnych.

WYKORZYSTANIE HOTELI

Z badań przeprowadzonych przez STR Global w 29 krajach europejskich wynika, że od stycznia do listopada 2008 r. tylko trzy kraje odnotowały wzrost korzystania z obiektów hotelowych - Bułgaria, Szwecja i Polska. W pozostałych zanotowano spadki.

KRZYSZTOF POLAK

krzysztof.polak@infor.pl
Źródło: Gazeta Prawna



Budowa Hotelu sieci międzynarodowej Best Western wraz z odnową biologiczną SPA oraz łaźnią w miejscowości Barcinek koło Jeleniej Góry


I Lokalizacja
Miejscowość Barcinek leży 12 km od miasta Jeleniej Góry na trasie do Zgorzelca nr 30.Działka wraz z budynkiem zlokalizowana jest w przepięknym parku zdrojowym, zabudowania Barcinka ciągną się na długości około 2,7 km wzdłuż dolnego biegu rzeki Kamienicy. Okolice Barcinka są malownicze, a uzdrowiskowe walory miejscowości zaczęto wykorzystywać od 1887 roku, kiedy to wybudowano ośrodek sanatoryjny Berthelsdorf.


II Opis
Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne dotyczy utworzenia hotelu wraz z wyposażeniem do odnowy biologicznej SPA i łażni w Barcineku koło Jeleniej Góry, zabudowanej budynkiem sanatoryjnym i budynkiem zabiegowym "Łazienki".
Projekt zakłada przeprowadzenie generalnego remontu, modernizacji i adaptacji istniejących obiektów w celu stworzenia kompleksu hotelowego połączonego z infrastrukturą odnowy SPA.


Hotel posiadał będzie:
•100 jednostek w tym dwuosobowych pokoi oraz 8 apartamentów. Wszystkie apartamenty i pokoje klimatyzowane z minibarkiem, sejfami, telewizją satelitarną, internetem. Łazienki wyposażone w natrysk, umywalkę, WC, suszarkę, wentylację mechaniczną, podgrzewaną podłogę, w apartamentach wanny i bidety.
•Restaurację dla gości indywidualnych.
•Dwupoziomową restaurację do wydawania śniadań i posiłków dla zorganizowanych grup gości oraz przeznaczoną do organizowania bankietów i bali na 200 osób.
•Dwa drink-bary (w hallu głównym i w restauracji)
•Centrum odnowy SPA, składające się z basenu, jacuzzi, groty zimna, terrarium, sauny suchej, sauny parowej, solarium, siłowni, sali do squash oraz gabinetów
•SPA do wykonywania zabiegów:
â—Śapiterapii
â—Śmasaży (klasycznych, limfatycznych, misami tybetańskimi)
â—Śhydroterapii
â—Śmagnetoterapii
â—Ślaseroterapii
â—Śsesji relaksacyjnych z muzykoterapią
â—Śoczyszczania organizmu tzw.body-detox


Hotel posiadał będzie windy osobowe i jedną towarową, wentylację mechaniczną, klimatyzację, toalety i pokoje przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
Hotel ogrzewany będzie z energii odnawialnej. Zaopatrzenie w wodę z własnej studni głębinowej wywierconej na własnej działce.
Podstawą zabiegów odnowy biologicznej będzie bowiem wodolecznictwo oraz apioterapia, czyli wykorzystanie preparatów na bazie miodu będą łączyć formułę term i apterapię jako swoją niekonwencjonalną metodę relaksacji i odnowy biologicznej.
Słowo SPA pochodzi z łaciny - Sanitas Per Aquam - czyli zdrowy dzięki wodzie.
W zabiegach SPA wykorzystuje się wodę w każdej postaci - ciekłej, pary i lodu.
Oferta hotelu będzie dostępna w sieci on-line, w oparciu o strony i systemy rezerwacyjne grupy Best Western oraz własnej strony internetowej.


III Dlaczego międzynarodowa sieć Best Western


Hotel "Best Western **** & SPA" otrzymał swoją nazwę nie bez powodu.
Znana marka sieci hotelowych Best Western, gwarantuje sukces poniesionych inwestycji, jak również zapewnia wysoki standard świadczonych usług, zgodny
z oczekiwaniami klientów.
Best Western posiada swoje hotele w 80 krajach, na wszystkich kontynentach,
a ich łączna liczba wynosi 4000. Dla porównania w sąsiadujących z Polską krajach sieć hoteli Best Western posiada kolejno w Niemczech – około 200 hoteli, Czechach – 17, Słowacji -7, Polska 4. Przedstawione dane w pełni obrazują możliwości jakie daje inwestorowi budowa hotelu, zwianego ze znaczącą międzynarodową siecią hotelową. Oferta hotelu będzie dostępna w sieci on-line
w oparciu o strony i systemy rezerwacyjne grupy Best Western oraz własnej strony internetowej.




IV Docelowa grupa klientów




W ostatnim czasie popyt na zabiegi odnowy biologicznej gwałtownie wzrasta. Ośrodki typu SPA powstają w całej Europie, zarówno przy wielkich aglomeracjach, jak i w rejonach turystyczno-wypoczynkowych.
Korzysta z nich warstwa ludzi bardziej zamożnych, tj. młodzi ludzie biznesu dla regeneracji sił., osoby starsze pragnące utrzymać swoją atrakcyjność fizyczną i zdecydowane płacić dużo aby wydłużyć swój okres aktywności życiowej, a także osoby po dłuższych stanach chorobowych pragnące wrócić do tzw. normy zdrowotnej. W proces odnowy biologicznej, poprawy samopoczucia i oraz wydłużenie aktywności życiowej angażują się coraz bardziej firmy kosmetyczne, farmaceutyczne i prywatne kliniki lekarskie. Połączenie tych trzech elementów w jednym miejscu zrodziło centra odnowy biologicznej SPA.
Wymienione grupy społeczne to właśnie potencjalni klienci. Położenie Barcinka w pobliżu granicy z Czechami i Niemcami a także fakt, że coraz bardziej rozwija się tzw. turystyka zdrowotna powoduje, że właściciele spółki chcą podjąć działania marketingowe mające na celu pozyskanie klientów także z Unii Europejskiej.


V Tendencje rynkowe


Segment turystyki związanej z odnową biologiczną SPA stanowi najbardziej dynamiczną część rynku usług hotelarskich, tempo wzrostu w tym segmencie przekraczało w ostatnich latach 7%.
W roku 2007 na lecznicze zabiegi przyjechało do Polski ponad 500 tys. osób z zagranicy. Na razie jest to około 3-5% wszystkich turystów, ale ich liczba systematycznie rośnie.
Rozwój rynku SPA i nowe informacje o welness sprawiają, że trendem staje się inwestowanie w sektorze pielęgnacji zdrowia i urody. Powstają nowe produkty, nowe ośrodki, a fakt, że korzysta z nich coraz więcej osób powoduje, że inwestorzy spoza branży coraz chętniej będą się reklamować właśnie na produktach i obiektach SPA co ośrodkowi daje dodatkowe dochody.

http://westrealestate.pl/index.php?n=W- ... ej-Gory.pl