W obronie krzyża
warstwa hipotetyczna = wyjasnieniowa, niestety;/
czyli powinno byc ze opisowa, hipotetyczna, metawarstwa
tez potwierdzam, "protest meski" to na bank nie zgadzanie sie z rola kobieca:D
tak, u nuttina osoba to jedn. ludzka, niestety;]
przejaw dualizmu - interakcjonizm
Fromm- przed przystąpiniem do teorii osobowości trzeba najpierw- opisać egzystencje ludzka
kelly - zagrozenie zwiazane z przebudowa całego systemu konstruktów
ten konstrukt (jego czesc) ktory kiedys byl ale komus "umknął" to - zanurzony
Jungowe wojny i rewolucje to ponoc psychiczna epidemia ;/
kiedy ktos nie chce poddac sie psychoanalizie jest to: wyparcie, stłumienie, sublimacja, opór?
horney - czym sa te 3 typy(?czy jak to sie tam zowie) neurotyczne (czyli od, do, przeciw ludziom) - chodzilo o lek podstawowy? chyba z rozmachu dalam konflikt haha
fazy rozwoju eriksona - ze moga przebiegac w roznym tempie i z rozna sila u roznych osób
jung- czego nie lubil u freuda? sexualizmu ;]
edlit:
zombie i horney - chyba chodzilo o wyalienowanie wzgledem samego siebie? czy cos innego?
edit2:
Jung - persona to inaczej - maska, ktora zakladamy w kontaktach społ.
tutajpoczkategori
hmm, nawet ciężko coś odpamiętać z tych pytań... niektóre były o totalne bzdury.
1. Erikson - w którym okresie mądrość - integralność ego a rozpacz
2. to samo, chodziło o wierność - tożsamość a niepewność roli
3. co obrazuje sen junga o chodzeniu po domu - strukturę psychiki
4. wg Fromma osobowość to - odziedziczony temperament i nabyty charakter
5. Frankl - rzutowanie na ten sam wymiar, niższy - tu chyba chodziło o wieloznaczne
6. wg Freuda jaka jest cena postępu cywilizacyjnego - cierpienie?
7. człowiek w relacji do drugiego - Rogers?
8. kto wprowadził pojęcie samoaktualizacji - Maslow?
9. czym jest wg Adlera psychologia
10. jaki rodzaj psychologii stworzył Adler - indywidualną
11. "kolos na glinianych nogach"
12. co u Adlera nie było głównym zagadnieniem życia - chyba była religia do zaznaczenia
13. czego metaforą u Freuda był pomnik - objawów
14. czego metaforą był przedpokój - tu chodziło o nieświadomość
15. co ktoś tam twierdzi o problemie psychofizycznym
16. przejście od obserwacji do teorii - indukcja?
17. ilu panów ma ego - trzech
18. coś o trafności czy rzetelności rep testu
19. co wg Freuda było problemem Anny O. - chyba o opiekę nad ojcem chodziło
20. w czasach współczesnych Frommowi - orientacja merkantylna
o matko, jakieś flow mam, nigdy tylu pytań nie zapamiętałam...
Powrót do góry
64.Założenia teorii rozwoju psychoanalitycznego E.Eriksona.
-dziecko rodzi się z określoną siła ego
-rozwój jest wynikiem integracji między wewnętrznymi instynktami a społecznymi wymaganiami
-rozwój przebiega etapami zgodnie z zasadą epigenezy; w kolejnych stadiach pojawiają się nowe składniki osobowości
-w każdym okresie rozwoju człowiek ma do spełnienia inne zadanie rozwojowe, które polega na przezwyciężaniu określonego kryzysu psychospołecznego
-pomyślne przezwyciężenie kryzysu danego okresu wyzwala nowe siły witalne
-każdy nieprzezwyciężony kryzys odbije się echem na kolejnych etapach rozwoju jednostki (utrudnia przezwyciężenie nastepnych kryzysów lub prowadzi do zablokowania dalszego rozwoju)
-dzieciństwo jest sceną na której człowiek zaczyna być człowiekiem, miejscem, gdzie nasze poszczególne zalety i wady powoli, ale wyraźnie się rozwijają i stają się odczuwalne (Erikson przypisywał dużą rolę okresowi dzieciństwa)
wpiszcie sie na liste raz jeszcze, bo pani Bronowicka zazyczyla sobie, zeby prezentacje byly podzielone tak jak to widać poniżej-przypominam ze na 1 prezentacje moga być wpisane 4 osoby
Psychologia osobowości
CW 1
1.Teoria osobowości i 2.Badanie osobowości: ocena alternatywnych podejść do badan=> Marzena,Monika, Lena,Ania
CW2
3.Osobowość jako zaspół cech=> chłopaki
CW3
4.Klasyczna teoria psychoanalityczna-koncepcja Freuda i 5. Teorie psychospołeczne(teoria Adlera i teoria Horney)
CW4
Analityczna teoria Junga, Analiza transakcyjna Berne’a i 6.Teoria fenomenologiczna : teoria osobowości Carlsa Rogera
CW5
7.Poznawczo koncepcyjne podejście do osobowości, ja i schematy ja, motywacyjne aspekty ja-Ania Wycisło
CW6
8.Rozwój osobowości, psychospołeczna teoria rozwoju Eriksona- Sandra, Klaudia, Kamila
12 czerwca
chyba na 10, sala - nie wiadomo jeszcze
zagadnienia:
1.psychologia oogolna
- kierunki psych ( bahawioryzm.. bla bla)
-temperament u doroslych i dzieci ( u doroslych 2 podejscia )( cechy a typy- różnice)
-stres psycholgiczny (procesy, fazy, style radzenia sobie )
lit:J.Srelak
"psycholofia różnic indywidualnych"
Psychologi Podrecznik Akademicki tom II
http://rapidshare.com/files/116733748/Psychologia.-.Podrecznik.Akademicki.Tom.II.-.Jan.Strelau.rar < link do ksiazki ;])
2. teorie osobowosci
Horney,Adler,Erikson, Maslov,Rogers,Jung,Piaget
lit: c.Hall, G.Lindzey
3. zaburzenia kliniczne
-charakter nerwicowy
(mozna powiazac z teoria Adlera, Horneya, Eriksona)
-zaburzenia neurofiziologiczne
(lęk separacyjny, zaburzenia odżywiania,syndromy: PTSD,ADHD)
lit:Meyer R. "Psychopatologia"
literatura: A. Barkoska, Ł. Domańska
"neuropsychologia psychiczna dziecieca"
;
Osobowość to wewnętrzny system regulacji pozwalający na adaptację i wewnętrzną integrację myśli, uczuć i zachowania w określonym środowisku w wymiarze czasowym (poczucie stabilności).
Osobowość jest także definiowana jako charakterystyczny, względnie stały sposób reagowania jednostki na środowisko społeczno – przyrodnicze, a także sposób wchodzenia z nim w interakcje.
Teorie osobowości
Różnorodne poglądy na konstrukcję osobowości człowieka doprowadziły do powstania licznych teorii
Psychodynamiczne
Teoria freudowska – w procesie kształtowania osobowości kładzie nacisk na doświadczenie zdobyte w dzieciństwie, popędy biologiczne oraz stosunki z rodzicami; (zobacz też psychoanalityczna teoria osobowości);
Teorie neopsychoanalityczne – podkreślają znaczenie podstawowych popędów oraz interakcji społecznych w kształtowaniu osobowości jednostki. Przedstawiciele: Carl Jung, Alfred Adler, Harry Stack Sullivan, Karen Horney, Erik Erikson;
Teorie pola – traktują organizm jako całość, kładąc nacisk na dążenie jednostki do zaspokojenia podstawowego popędu jakim jest popęd samorealizacji. Przedstawiciele: Kurt Goldstein;
Teorie czynnikowe – przedstawiają osobowość jako zbiór cech lub charakterystycznych sposobów zachowania, odczuwania, reagowania. Przedstawiciele: Joy Paul Guilford, Raymond Cattell, Hans Eysenck;
Teorie uczenia się – podkreślają czynniki sytuacyjne wywołujące określone zachowania oraz warunki wzmacniające owe zachowania. Przedstawiciele: John Dollard, Neal Miller
Teoria uczenia się społecznego – zwraca uwagę na społeczny aspekt kształtowania się osobowości, tj. bodźce i wzmocnienia społeczne. Przedstawiciele: Albert Bandura;
Teorie humanistyczne - Abraham Maslow, Carl Rogers, Frederick Perls, Kazimierz Dąbrowski;
Teorie systemowe - Milton Erickson, Oscar Ichazo (systemowa teoria osobowości).
Osobowość kształtowana jest przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa oraz młodości poprzez wpływ bodźców zewnętrznych w procesie socjalizacji, a także własnej aktywności jednostki. Istotną rolę odgrywają tu również wrodzone cechy biofizyczne.
WSTĘP DO SOCJOLOGII - PROBLEMATYKA DO EGZAMINU (WYKŁADY + ĆWICZENIA)
1) Socjologia (rys historyczny, twórcy i pierwsi teoretycy -> Comte, Durkheim, Marks, Weber), współczesne perspektywy socjologiczne -> funkcjonalizm, teorie konfliktu, teorie działania społecznego (interakcjonizm symboliczny), przedmiot socjologii (definicje), funkcje socjologii, socjologia potoczna i naukowa, socjologia szczegółowa, rola i znaczenie socjologii, cechy socjologa.
(P. Sztompka, A. Giddens, J. Turner – stosowne rozdziały)
2) Metody i techniki badawcze
(z wykładu)
3) Aktywność człowieka
(P. Sztompka cz. I, J. Turner rozdz. 5 – interakcja społeczna).
4) Grupy i organizacje (m.in.: definicja grupy, cechy grupotwórcze, więź społeczna, rodzaje grup itp.)
(J. Turner rozdz. 7, P. Sztompka cz. II, J. Szczepański )
5) Kultura (definicje kultury, zróżnicowanie kulturowe)
(P. Sztompka cz. III rozdz. 10, 11, 12), stereotypy, konformizm.
6) Osobowość społeczna i proces jej tworzenia się (definicja osobowości społecznej, proces socjalizacji, 5 elementów socjologicznych kształtujących osobowość, cechy osobowości człowieka (5 cech), modele socjalizacji (G. H. Mead, J. Piaget, Z. Freud, E. Erikson), efekty socjalizacji (str. 403 Sztompka, tu mi.in.: "przesocjalizowana wizja człowieka"), słabe ogniwa socjalizacji (P. Sztompka cz. V rozdz. XVII, J. Turner rozdz. 6), problem roli społecznej (definicja roli, pozycjo-rola /Parsons/, konflikt ról społecznych - r. XI Sztompka, plus str 115 tamże)
7) Problemy współczesnego świata wyzwaniem dla socjologii (m.in: społeczeństwo informacyjne, globalizacja, macdonaldyzacja, zmiany w rodzinie, trauma społeczna)
(TEN WYKŁAD DOPIERO SIĘ ODBĘDZIE, uściślając: 15.01)
!!! absolutnie nie wolno zapominać o pojęciach zamieszczonych w słowniczkach na końcu obowiązujących nas rozdziałów !!!
LITERATURA:
P. Sztompka, Socjologia
A. Giddens, Socjologia
J. Turner, Socjologia
J. Szczepański – Elementarne pojęcia socjologii
Egzamin zawierać będzie pytania zamknięte i otwarte (w dużym stopniu z wykładów).
Pytanie otwarte;
1. kiedy dziecko uznaje, ze kłamstwo to stwierdzenie intencjonalnie fałszywe
2. rozwoj szeregowania
3. rodzaje asymilacji
4. rozwoj osobowości Schaffera
5. wpływ środowiska na rozwoj
6. kryteria zmian rozwojowych
7. najważniejsze zadanai fazy embrionalnej
8. źródeł koncepcji bowlbyego należy szukac
9. Kidy dziecko zdaniem Wysockiego osiga rozowj wyższy(?) nie mogę się odzytac;/
10. emocje związane z samoświadomością
11. badania Jagodzińskiej dotycza stosowania strategii zapamiętywania wykazaly,ze dzici przedszkolne wykazuja czynosci prestretegiczne, które charakteryzują się tym, ze…
12. wewnetrzna mysl lub refleksja oparta na posiadanej wiedzy w stadium formalnym to..
13. co sklada się na zewnętrzny aspekt procesu adaptacji wedlug Piageta
14. co powoduje retardacje
15. co najmniej 3 właściwości mowy dziecka w 2 roku zycia
16. model zmian rozwoju zaproponowanego przez Freuda to model….
17. interioryzacja prowadzi do…
18. rozumienie reguł zdaniem Piageta
19. rola kultury w rozwoju
20. banki, rzucanie cieni to zabawa…
21. parametry rozwoju Hurlez
22. kierunki rozwoju zabawy tematycznej
23. zmieny w rozwoju zaspokajania potrzeb
24. spostrzeganie całości, w której czesci istnieja niezależne od całości danej w spostrzeganiu to przejaw..
25. co zapamietuje dziecko prenatalnie
26. funkcje grupy rówieśniczej w dorastaniu
27. sposób ujmowania człowieka w rozwoju i określenie zadania
28. funkcje wzmacniania rozwoju pelnia funkcje
29. rozniece w sposobie ujmowania efektu rozwoju w psychologii rozwojowej i psychologii biegu zycia
30. obraz umysłowy w ujeciu Piageta
31. wymien i scharakteryzuj elementy osrodka aktywności wedlug Bakara Wrighta
32. jakie wyniki badan przemawiaja za możliwością modyfikowania inteligencji jao cech wrodzonej
33. wymien i opisz struktury samowiedzy w rozwoju
34. cechy wyróżniające przekonania samorodne od innych
35. świadomość JA Selmana pomiedzy 6-9 r.z dzieci odkrywaja (poziom ,charakterystyka)
36. sprawności ruchowe 3-4latka
37. rysunek w średnim dzieciństwie
38. czego dotycza zminy w zakresie oznak
39. kryzys w koncepcji eriksona jest wynikiem
40. jak dziecko traktuje przedmiot w okresie inteligencji sensomotorycznej
41. rodzaje nauczania a proponowane przez Wysockiego w okresie dzieciństwa i podaj granice czasowe ich stosowania
Zamknięte
1.Kompleks kolekcja
2.logike intuicyjna cechuje
3.krzyk z nagla poczatkowa narastajaca sila
4. stereoskopowo- binokularne
5.okres krytyczny nazywamy
6. co jest najtrudniejsze do narysowania w wieku przedszkolnym
7.odziedziczalnosc temperamentu
8.udawanie egzystencjalne
9.sankcja ekspiacyjna
10.szeregowanie empiryczne
11.”fizjologiczne urodzenia”
12. flavell stan wcześniejszy w pozniejszy to..
13.peywatby charakter swaiata psychologicznego jako srednia wlasnej indywidualności
14.organiczne ujecie rozwoju
15.skala badanie pobudzenia
16.pozne dzieciństwo-pojecia
17.sądy rozproszone dotycza poszeczegolnych apektow i cech charakterystycznych do samowiedzy ..
18.altruistyczne motywy dzialania zdaniem psychoanalitykow
19.rozwoj moralny bandury
20precyzja spostrzegania wienczy etap
21. o biologicznyh uwarunkowaniach można mowic bo…
OTWARTE
1.Co zapamietuje dziecko prenatalne?
2. Jak dziecko puszcza banki, biega i spiewa to wg Buhler jest to zabawa..... ?
3.Potrząsanie i inne takie czynnosci to schematy....... ?
4. Fazy percepcji wedlug Szumana?
5.Wymień elementy osrodka aktywnosci i wyjaśnij czym są?
6. Czym zajmowal sie Watson?
7. Wymień najwazniejsze osiagniecia fazy embrionalnej?
8. Czego przejawem jest duma?
9.Wymień i opisz rodzaje asymilacji?
10. Rodzaje nauczania i podac zakres wiekowy
11. Jak Whitehurst traktowal rozwój? odp.model cykliczny
12. Coś o badaniu inteligencji i temperamentu.
13. Od czego do czego przebieja rozwoj obrazu ja?
teoria konwergencji i Stern dlaczego byla niezwykla?
14. Myslenie wg wygotskiego?
15. Samowiedza z kozieleckiego
16.Badania nad inteligencja, z czym i jak korelucje?
TEST
1. Wybrac fazy idealizmu we wlasciwej kolejnosci: antycypacyjny, kompensacyjny, normatywny
2. Jak na podstawie jednej pozytywnej cechy formulujemy pozytywną samoocenę to jaka to strategia
3. Różnice miedzy podejsciem poprzecznym a podluznym i poprzecznym albo podluznym a ukosnym
4. Pole pojecia aktywnosc co ma najwęższy zakres
5. Co u Eriksona poprzedza poczucie tozsamosci odp. poczucie przedsiebiorczosci
6. W zwiazku z pojawieniem sie samoswiadomosci pojawiaja sie nastepujace emocje........ i dzieje sie to w wieku okolo........
7. enaktywne, aktywne
tutajpoczkategori