teoria psychoanalityczna Eriksona


W obronie krzyża

wpiszcie sie na liste raz jeszcze, bo pani Bronowicka zazyczyla sobie, zeby prezentacje byly podzielone tak jak to widać poniżej-przypominam ze na 1 prezentacje moga być wpisane 4 osoby

Psychologia osobowości
CW 1
1.Teoria osobowości i 2.Badanie osobowości: ocena alternatywnych podejść do badan=> Marzena,Monika, Lena,Ania
CW2
3.Osobowość jako zaspół cech=> chłopaki
CW3
4.Klasyczna teoria psychoanalityczna-koncepcja Freuda i 5. Teorie psychospołeczne(teoria Adlera i teoria Horney)
CW4
Analityczna teoria Junga, Analiza transakcyjna Berne’a i 6.Teoria fenomenologiczna : teoria osobowości Carlsa Rogera
CW5
7.Poznawczo koncepcyjne podejście do osobowości, ja i schematy ja, motywacyjne aspekty ja-Ania Wycisło
CW6
8.Rozwój osobowości, psychospołeczna teoria rozwoju Eriksona- Sandra, Klaudia, Kamila



Osobowość to wewnętrzny system regulacji pozwalający na adaptację i wewnętrzną integrację myśli, uczuć i zachowania w określonym środowisku w wymiarze czasowym (poczucie stabilności).

Osobowość jest także definiowana jako charakterystyczny, względnie stały sposób reagowania jednostki na środowisko społeczno – przyrodnicze, a także sposób wchodzenia z nim w interakcje.

Teorie osobowości

Różnorodne poglądy na konstrukcję osobowości człowieka doprowadziły do powstania licznych teorii
Psychodynamiczne
Teoria freudowska – w procesie kształtowania osobowości kładzie nacisk na doświadczenie zdobyte w dzieciństwie, popędy biologiczne oraz stosunki z rodzicami; (zobacz też psychoanalityczna teoria osobowości);
Teorie neopsychoanalityczne – podkreślają znaczenie podstawowych popędów oraz interakcji społecznych w kształtowaniu osobowości jednostki. Przedstawiciele: Carl Jung, Alfred Adler, Harry Stack Sullivan, Karen Horney, Erik Erikson;
Teorie pola – traktują organizm jako całość, kładąc nacisk na dążenie jednostki do zaspokojenia podstawowego popędu jakim jest popęd samorealizacji. Przedstawiciele: Kurt Goldstein;
Teorie czynnikowe – przedstawiają osobowość jako zbiór cech lub charakterystycznych sposobów zachowania, odczuwania, reagowania. Przedstawiciele: Joy Paul Guilford, Raymond Cattell, Hans Eysenck;
Teorie uczenia się – podkreślają czynniki sytuacyjne wywołujące określone zachowania oraz warunki wzmacniające owe zachowania. Przedstawiciele: John Dollard, Neal Miller
Teoria uczenia się społecznego – zwraca uwagę na społeczny aspekt kształtowania się osobowości, tj. bodźce i wzmocnienia społeczne. Przedstawiciele: Albert Bandura;
Teorie humanistyczne - Abraham Maslow, Carl Rogers, Frederick Perls, Kazimierz Dąbrowski;
Teorie systemowe - Milton Erickson, Oscar Ichazo (systemowa teoria osobowości).
Osobowość kształtowana jest przez całe życie, szczególnie w okresie dzieciństwa oraz młodości poprzez wpływ bodźców zewnętrznych w procesie socjalizacji, a także własnej aktywności jednostki. Istotną rolę odgrywają tu również wrodzone cechy biofizyczne.



Teoria psychoanalityczna Erika Eriksona

Okresy (stadia) życia wg Eriksona:

* Niemowlęctwo – od 0 do 1 r.ż. – konflikt: ufność-nieufność, osiągnięcie zaufania do matki lub innego opiekuna,
* Wczesne dzieciństwo – od 2 do 3 r.ż. – konflikt: autonomia-wstyd i zwątpienie, osiągnięcie samokontroli i poczucia własnej odrębności,







Teoria psychoanalityczna Erika Eriksona

* Wiek zabaw – od 4 do 5 r.ż. – konflikt: inicjatywa-poczucie winy, ukształtowanie orientacji na cele i inicjatywność w działaniu,
* Wiek szkolny – od 6 do 12 r.ż. – konflikt: pracowitość-poczucie niższości, osiągnięcie poczucia własnych kompetencji,







Teoria psychoanalityczna Erika Eriksona

* Adolescencja – od 13 do 18 r.ż. – konflikt: tożsamość-rozproszenie tożsamości, osiągnięcie odpowiedzi na pytanie „kim jestem?” i „kim mogę być?” oraz wierność sobie,
* Wczesna dorosłość – od 19 do 25 r.ż. – konflikt: intymność-izolacja, osiągnięcie zdolności do miłości bez utraty poczucia własnej tożsamości







Teoria psychoanalityczna Erika Eriksona

* Dorosłość – od 26 do 40 r.ż. – konflikt: generatywność-stagnacja, potrzeba opiekowania się młodymi ludźmi i troska o los młodszej generacji,
* Dojrzałość – powyżej 41 r.ż. – konflikt: integralność ego-rozpacz, osiągnięcie mądrości życiowej w wyniku pozytywnego bilansu życia.



Pytanie otwarte;
1. kiedy dziecko uznaje, ze kłamstwo to stwierdzenie intencjonalnie fałszywe
2. rozwoj szeregowania
3. rodzaje asymilacji
4. rozwoj osobowości Schaffera
5. wpływ środowiska na rozwoj
6. kryteria zmian rozwojowych
7. najważniejsze zadanai fazy embrionalnej
8. źródeł koncepcji bowlbyego należy szukac
9. Kidy dziecko zdaniem Wysockiego osiga rozowj wyższy(?) nie mogę się odzytac;/
10. emocje związane z samoświadomością
11. badania Jagodzińskiej dotycza stosowania strategii zapamiętywania wykazaly,ze dzici przedszkolne wykazuja czynosci prestretegiczne, które charakteryzują się tym, ze…
12. wewnetrzna mysl lub refleksja oparta na posiadanej wiedzy w stadium formalnym to..
13. co sklada się na zewnętrzny aspekt procesu adaptacji wedlug Piageta
14. co powoduje retardacje
15. co najmniej 3 właściwości mowy dziecka w 2 roku zycia
16. model zmian rozwoju zaproponowanego przez Freuda to model….
17. interioryzacja prowadzi do…
18. rozumienie reguł zdaniem Piageta
19. rola kultury w rozwoju
20. banki, rzucanie cieni to zabawa…
21. parametry rozwoju Hurlez
22. kierunki rozwoju zabawy tematycznej
23. zmieny w rozwoju zaspokajania potrzeb
24. spostrzeganie całości, w której czesci istnieja niezależne od całości danej w spostrzeganiu to przejaw..
25. co zapamietuje dziecko prenatalnie
26. funkcje grupy rówieśniczej w dorastaniu
27. sposób ujmowania człowieka w rozwoju i określenie zadania
28. funkcje wzmacniania rozwoju pelnia funkcje
29. rozniece w sposobie ujmowania efektu rozwoju w psychologii rozwojowej i psychologii biegu zycia
30. obraz umysłowy w ujeciu Piageta
31. wymien i scharakteryzuj elementy osrodka aktywności wedlug Bakara Wrighta
32. jakie wyniki badan przemawiaja za możliwością modyfikowania inteligencji jao cech wrodzonej
33. wymien i opisz struktury samowiedzy w rozwoju
34. cechy wyróżniające przekonania samorodne od innych
35. świadomość JA Selmana pomiedzy 6-9 r.z dzieci odkrywaja (poziom ,charakterystyka)
36. sprawności ruchowe 3-4latka
37. rysunek w średnim dzieciństwie
38. czego dotycza zminy w zakresie oznak
39. kryzys w koncepcji eriksona jest wynikiem
40. jak dziecko traktuje przedmiot w okresie inteligencji sensomotorycznej
41. rodzaje nauczania a proponowane przez Wysockiego w okresie dzieciństwa i podaj granice czasowe ich stosowania


Zamknięte
1.Kompleks kolekcja
2.logike intuicyjna cechuje
3.krzyk z nagla poczatkowa narastajaca sila
4. stereoskopowo- binokularne
5.okres krytyczny nazywamy
6. co jest najtrudniejsze do narysowania w wieku przedszkolnym
7.odziedziczalnosc temperamentu
8.udawanie egzystencjalne
9.sankcja ekspiacyjna
10.szeregowanie empiryczne
11.”fizjologiczne urodzenia”
12. flavell stan wcześniejszy w pozniejszy to..
13.peywatby charakter swaiata psychologicznego jako srednia wlasnej indywidualności
14.organiczne ujecie rozwoju
15.skala badanie pobudzenia
16.pozne dzieciństwo-pojecia
17.sądy rozproszone dotycza poszeczegolnych apektow i cech charakterystycznych do samowiedzy ..
18.altruistyczne motywy dzialania zdaniem psychoanalitykow
19.rozwoj moralny bandury
20precyzja spostrzegania wienczy etap
21. o biologicznyh uwarunkowaniach można mowic bo…

OTWARTE
1.Co zapamietuje dziecko prenatalne?
2. Jak dziecko puszcza banki, biega i spiewa to wg Buhler jest to zabawa..... ?
3.Potrząsanie i inne takie czynnosci to schematy....... ?
4. Fazy percepcji wedlug Szumana?
5.Wymień elementy osrodka aktywnosci i wyjaśnij czym są?
6. Czym zajmowal sie Watson?
7. Wymień najwazniejsze osiagniecia fazy embrionalnej?
8. Czego przejawem jest duma?
9.Wymień i opisz rodzaje asymilacji?
10. Rodzaje nauczania i podac zakres wiekowy
11. Jak Whitehurst traktowal rozwój? odp.model cykliczny
12. Coś o badaniu inteligencji i temperamentu.
13. Od czego do czego przebieja rozwoj obrazu ja?
teoria konwergencji i Stern dlaczego byla niezwykla?
14. Myslenie wg wygotskiego?
15. Samowiedza z kozieleckiego
16.Badania nad inteligencja, z czym i jak korelucje?

TEST
1. Wybrac fazy idealizmu we wlasciwej kolejnosci: antycypacyjny, kompensacyjny, normatywny
2. Jak na podstawie jednej pozytywnej cechy formulujemy pozytywną samoocenę to jaka to strategia
3. Różnice miedzy podejsciem poprzecznym a podluznym i poprzecznym albo podluznym a ukosnym
4. Pole pojecia aktywnosc co ma najwęższy zakres
5. Co u Eriksona poprzedza poczucie tozsamosci odp. poczucie przedsiebiorczosci
6. W zwiazku z pojawieniem sie samoswiadomosci pojawiaja sie nastepujace emocje........ i dzieje sie to w wieku okolo........
7. enaktywne, aktywne tutajpoczkategori