Teoria równowagi ogólnej


W obronie krzyża

BEZROBOCIE
Gdy przyjrzymy się dokoła to widzimy, że wiele jest do zrobienia. Skąd, więc się bierze bezrobocie?
Bezrobocie obok inflacji uważa się za prawdziwie ... ekonomiczny. – W każdym kraju dotkniętym tymi problemami polityka gospodarcza stara się mniej lub bardziej skutecznie poprawić albo przynajmniej złagodzić wszystkie te trudności.
Dzieje się tak ze względów ekonomicznych jak i społecznych a również ze względów politycznych. Żadna partia polityczna nie może pozwolić sobie na pominięcie problemów bezrobocia, inflacji w swoich programach, założeniach, polityki gospodarczej, jeżeli chce zjednać dla siebie jakiś większy krąg.
W Polsce do bezrobotnych zarejestrowanych na podstawie ustawy z dnia 14.12.1994, o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu ... i zmianami zalicza się osoby niezatrudnione, nie wykonujące innej pracy zarobkowej, gotowe do podjęcia pracy w pełnym wymiarze czasu, nie uczące się w szkole w systemie dziennym zarejestrowane we właściwym urzędzie pracy o ile:
1. Ukończyły 18 lat z wyjątkiem młodocianych absolwent ów szkół.
2. Kobiety nie ukończyły 60 lat, a mężczyźni 65 lat.
3. Nie nabyły prawa do emerytury lub renty albo, po ustaniu zainteresowania
nie pobierają zaświadczeń rehabilitacyjnych, zasiłków chorobowych, macierzyńskich, wychowawczych.
4. Nie są właścicielami lub posiadaczami nieruchomości rolnej o powierzchni użytków rolnych powyżej 2 hektarów przeliczeniowych.
5. Nie podlegają ubezpieczeniu emerytalno – rentowego z tytułu stałej pracy jako domownik w gospodarce rolnej o powierzchni przekraczającej 2 hektary przeliczeniowej.
6. Nie podjęły poza rolniczej działalności gospodarczej lub nie podlegają, na podstawie odrębnych przepisów, obowiązkowi ubezpieczenia społecznego czy zaopatrzeniowo – emerytalnego.
7. Są osobami niepełnosprawnymi, których stan zdrowia pozwala na podjęcie zatrudnienia, w co najmniej połowie pełnego wymiaru pracy w zawodzie albo
w służbie.
8. Nie są czasowo aresztowane lub nie odbywają kary pozbawienia wolności
BEZROBOCIE STRUKTURALNE:
W długich okresach w wielu krajach obserwuje się zmianę struktury gospodarki. Zmienia się popyt, produkcja. Kraje, które dotychczas były krajami rolniczymi czy
rolniczo – przemysłowymi stają się przemysłowymi, przemysłowo – rolniczymi, czy też mają gospodarki charakterystyczne dla postindustrialnej fazy rozwoju o przewadze sektora usług nad wszelkimi innymi sektorami gospodarki.
BEZROBOCIE KEYNSOWSKIE jest to rodzaj bezrobocia, które ma najwięcej nazw(bezrobocie koniunkturalne, bezrobocie cykliczne).
Ma to związek ze stanem koniunktury i cyklem gospodarczej...
Keyn’s w „Ogólnej teorii zatrudnienia pieniądza i procentu” jak wiadomo dochodzi do wniosku, że przyczyną cyklicznego rozwoju gospodarki kapitalistycznej jest ogólne nienadążanie efektywnego popytu za możliwościami produkcji, niedostatek popytu efektywnego – do takiego samego wniosku doszedł Michał Kodecki Wielki, Polski ekonomista. Ale metoda badań, którą Kodecki zastosował, była zupełnie odmienna od teorii Keynse’a:
BEZROBOCIE KLASYCZNE –
Na klasycznym, doskonałym, konkurencyjnym rynku pracy nie ma miejsca bezrobocie i na dłużej utrzymujący się stan niepełnego wykorzystania czynników produkcji.
W tej koncepcji teoretycznej płace, ceny, stopy % i inne parametry ekonomiczne są
w założeniu nieskończenie wielkie i bez zwłoki reagują na zmianę podstawowych wielkości ekonomicznych.
Innym ważniejszym podziałem bezrobocia jest podział bezrobocia na:
1) BEZROBOCIE DOBROWOLNE
2) BEZROBOCIE PRZYMUSOWE
.
BEZROBOCIE NATURALNE:
- kiedy rynek pracy znajduje się w stanie trwałej równowagi długookresowej to gospodarka znajduje się w sytuacji pełnego zatrudnienia.
Stan pełnego zatrudnienia nie może oznaczać zatrudnienia 100% siły roboczej, zasobów zatrudnienia wszystkich aktywnych zawodowo.
Ludzie chorują, zmieniają pracę, poszukują korzystniejszych ofert pracy, przenoszą się do innych miejscowości – i dlatego w stanie pełnego zatrudnienia występuje bezrobocie. Ten rodzaj bezrobocia określa się jako bezrobocie naturalne.



...i oczywiście zamieszczam listę ;P
1) Frith: Autyzm. W: Świat Nauki" 1993/8
2) Rodier: Początki autyzmu. W: Świat Nauki"2000/5
1. Jakie zmiany w pniu mózgu obserwuje się u osób autystycznych?
2. Jakie znaczenie ma gen Hoxa1 w powstawaniu zaburzeń autystycznych?
3. Wiele spostrzeżeń wskazuje na to, że autyzm spowodowany jest defektem Ośrodkowego Układu Nerwowego. Jak ten defekt się przejawia?

3) Ramachandran, Oberman: W rozbitym lustrze.
4) Rizzolatti,Fogassi, Gaallese: Zwierciadła umysłu.
1.Scharakteryzuj krótko funkcjonowanie neuronów lustrzanych.
2.Podaj metodę diagnozowania autyzmu.
3.Które objawy autyzmu tłumaczy teoria krajobrazu istotności (i w jaki sposób)?

5) skale przesłane netem przez Magdalenę


6) Piszczek M.: Typologia O. S. Nikolskiej - próba zrozumienia dynamiki zaburzeń z kręgu autyzmu, Dziecko Autystyczne. T VII, nr 1, 1999Wyd. Krajowe Towarzystwo autyzmu
część 1
1. Jakie są formy obrony podgrupy pierwszej dzieci autystycznych wg podziału Nikolskiej?
2. Jakie są formy autostymulacji dzieci z podgrupy 1?
3. Wymień pięć cech charakterystycznych dla dzieci autystycznych z podgrupy 2.
4. Jakie są formy autostymulacji dzieci z podgrupy 2?
5. Jak wygląda związek dzieci z 3 podgrupy z osobami najbliższymi?
część 2
6. Wymień warunki konieczne do osiągnięcia równowagi emocjonalnej przez dziecko autystyczne na drugim poziomie afektywnej regulacji.
7. Na czym polega strach/ lęk na poszczególnych poziomach afektywnej regulacji?
Część 3
8. Wymień wybranych zasad nawiązywania kontaktu emocjonalnego z dziećmi autystycznymi

7)Kamińska - Reyman j. (1995) Rodzice zagubieni w rzeczywistości

1. skąd wynika zagubienie rodziców dzieci autystycznych?
2. z czym wiąże się zagubienie rodziców dzieci autystycznych w wymiarze psychicznym i społecznym?
3. wymień i scharakteryzuj główne obszary zagubienia rodziców dzieci autystycznych

Przytulanie
1. Wymień i krótko opisz trzy fazy reakcji rodzica i dziecka w trakcie sesji Holdingu
2. Podaj przynajmniej trzy przeciwwskazania do stosowania Holdingu

9) o terapii zabawą
Wymień ogólne założenia terapii niewerbalnej.

10) Delacato : Dziwne, niepojęte dziecko autystyczne
1. Jak Delacato rozumie pojęcie "sensoryzmów" i jakie mają one znaczenie dla funkcjonowania dziecka autystycznego?
2. Omów sposób funkcjonowania dziecka z wybranym przez siebie "sensoryzmem".
3. Podaj cele pierwszego etapu (przetrwanie) terapii proponowanej przez Delacato. Co może pomóc dziecku w przetrwaniu.

11) o Metodzie Inegracji Sensorycznej
1. Neurologiczne podstawy metody sensorycznej integracji
2. Jak można pomóc dziecku nadwrażliwemu
3. Analiza samostymulacji i zachowań samouszkadzających
4. podstawy i cel stosowania metody integracji sensorycznej u dzieci autystycznych
5. wymień zakłócenia procesów integracji sensorycznej i ich objawy
6. przedstaw specyficzne strategie stosowane w terapii sensorycznej inegrującej dzieci z autyzmem

12) Morgan H. (2004) Dorośli z autyzmem rozdz. 4 i 5
rozdz 5:
1. Krótko omów znaczenie przywiązania i straty dla dorosłych osób z autyzmem.
2. Na czym będzie polegało udzielenie wsparcia dorosłym osobom z autyzmem przeżywającym żałobę.
3. Krótko scharakteryzuj cechy i wynikające z niech trudności u uczeniu się osób dorosłych z autyzmem
4. Podaj wskazówki dotyczące działań na rzecz przezwyciężania braku elastyczności u osób dorosłych z autyzmem

13) Metoda ułatwionej komunikacji
1. Na czym polega metoda ułatwionej komunikacji?
2. O czym należy pamiętać rozpoczynając pracę metodą ułatwionej komunikacji z dzieckiem autystycznym?
3. Rola osoby wspomagającej dziecko autystyczne w pracy metodą ułatwionej komunikacji.




Rozdrażnienie spowodowane było "przelaniem czary goryczy" po przeszło dwuletniej lekturze postów brata Janusza, który korzysta z delikatności forumowiczów starających się nie zwracać mu uwagi, lub ignorujących go. Gdybyś miał wątpliwości polecam lekturę części forum - Ostrzeżenia, zakładka historia. Zaczynam żałować, że głosowałem za przywróceniem Janusza na forum.

Waldek, ja z niczego nie korzystam i jest mi przykro, że właśnie Ty mówisz coś takiego...

"HOMEOPATIA:
Próby leczenia schorzeń przez podawanie substancji, które u zdrowych osób wywołują objawy identyczne z objawami chorobowymi pacjenta pojawiały się w historii medycyny od czasów starożytnych w różnych kręgach kulturowych.

Myśl zawarta w pierwszej zasadzie homeopatii, czyli zaleceniu "podobne lecz podobnym" Similia similibus curentur przewija się u Hipokratesa z Kos i Empedoklesa. Sformułowanie zasady jest przypisywane Hipokratesowi, który leczył biegunki przez podanie pacjentom niewielkiej ilości środka przeczyszczającego. Zalecenie "podobne lecz podobnym" pojawia się również w Iliadzie Homera i Biblii.

Ideę doboru leków podobnych w swym działaniu do choroby zawierają staroindyjskie pisma Wedy, zaś w dzisiejszych Indiach homeopatia jest popularną metodą leczenia. Tradycyjna medycyna Indii, Tybetu, Chin i Korei oraz religie Azji buddyzm i hinduizm kładą nacisk na traktowanie człowieka jako istoty cielesno-duchowej, a choroby jako naruszenia skomplikowanej równowagi sił fizycznych, duchowych i astralnych tej istoty. Każda interwencja medyka musi brać pod uwagę nienaruszalność tej równowagi, a więc dobierane leki mają pomagać w powrocie do zdrowia ogólnego. Lao-Tsy (Laozi, VI w p.n.e.), twórca taoizmu wprowadził zasadę wu-wei, która głosi, iż nie należy przeciwstawiać się sile tao, a leczenie ma polegać na przywracaniu równowagi wewnętrznej.

W czasach nowożytnych kręgu kultury europejskiej Paracelsus (1493—1541) sformułował zasadę, że wszystko może być trucizną i tylko dawka decyduje o ostatecznym efekcie. Dwa wieki później doktor Anton von StĂśrck (1731—1803) stosował przeciw bardziej uciążliwym dolegliwościom wyciągi z roślin silnie działających i trujących. Wysunął on przypuszczenie, że można leczyć tymi ekstraktami te choroby i objawy, które pojawiają się również, gdy trucizna działa na zdrowy organizm. Był w tym miejscu bliski homeopatii i należy do prekursorów tej metody leczenia.

Samuel Hahnemann (1755-1843), niemiecki lekarz, jest uznawany za wynalazcę homeopatii. On pierwszy wyznaczył prawa, przebadał leki i usystematyzował choroby oraz wprowadził używane do dzisiaj określenia homeopatia i alopatia. Chciał w ten sposób odróżnić własną koncepcję leczenia od alopatii, czyli metod leczniczych opartych na zasadzie "przeciwne lecz przeciwnym" Contraria contraribus curantur, które mają przeciwdziałać objawom chorobowym. Założenia leczenia homeopatycznego opisał w opublikowanym w 1810 Organonie sztuki medycznej. W ciągu życia Hahmemann napisał jeszcze dwie pozycje: "Choroby chroniczne" i "Materia Medica".

W Chorobach chronicznych przedstawił własną teorię powstawania schorzeń przewlekłych, używając w tym celu pojęcia miazmy dla określenia dziedzicznej skłonności do zapadalności na niektóre choroby - co, według słów samego Hahnemanna, było odpowiedzią na niemożność, uzyskania trwałej poprawy zdrowia, za pomocą homeopatii, w przypadkach pewnych chorób.

W Materia Medica zamieścił opisy testów homeopatycznych przeprowadzonych przez niego samego i licznych ochotników z 66 substancjami.

W dziewiętnastym wieku ideę Hahnemanna rozwinęli jego uczeń Constantine Hering (1800-1880) i James Tyler Kent (1849-1916).

Obecnie do znanych homeopatów należą: George Vithoulkas w Grecji, Masi w Ameryce Południowej, Rajan Sankaran w Indiach, Mangialavori we Włoszech oraz Jan Scholten w Holandii."

Osobiście uważam, że leki homeopatyczne mogą stanowić jedynie wspomaganie leczenia przez medycynę naukową.