W obronie krzyża
1. Najwybitniejszy przedstawiciel myśli pedagogicznej starożytnej Grecji- wybrać i omówić jednego
2. Modele wychowania w Sparcie i Atenach
3. System szkolnictwa w starożytnym Rzymie
4. Szkolnictwo w państwie Karola Wielkiego
5. Myśl pedagogiczna Erazma z Rotterdamu
6. Myśl pedagogiczna okresu renesansu-wybrany przedstawiciel
7. Pierwsze uniwersytety- Bolonia Paryż- omówić ich działalność powstanie..
8. Pestalozzi
9.Vivies ??? (nie wiem kto to i czy dobrze zapisałam)
10. Uniwersytet Krakowski- powstanie działalność itp.
11. J. A. Komeński- wkład w.... ( pewnie w nauczanie ?)
12. szkolnictwo innowiercze......
13. Oświeceniowa myśl pedagogiczna- wybrany przedstawiciel wg nas
14. KEN- powstanie cele założenia itd.
15. Rusyfikacja
16. Germanizacja
17. Osiągnięcia w dziedzinie teorii i praktyki II RP ( J. Korczak, Grzegorzewski)
18.Tajne nauczanie w Polsce w czasie II wojny światowej
19. ? nie mam
Te dwa są dla "wybitnych" czyli tych co chcą mieć więcej niż 3!!!!
20. Myśl pedagogiczna okresu liberalizmu w Europie
21. Oświata w państwach totalitarnych.
jakiegoś punktu nie zdążyłam zapisać, jak ktoś ma więcej lub dokładniej niech dopisze
Wykłady prowadzi dr hab. Beata Gofron
WYKŁAD
Aby mówić o nauce musimy spełnić następujące kryteria, musi być:
- własny przedmiot badań
- dorobek naukowy
- własny warsztat badawczy
- praktyka społeczna
- określony status
różnica między metodą, a formą
metoda to np wykład pogadanka dyskusja
forma - zależy od ilości uczestników, miejsca zajęć i ich czasu np. indywidualne, pozaszkolne, pozalekcyjne
Ważne postacie wg których kształtowały się etapy rozwoju wychowania:
1. Jan Amon Komeński
2. Jan Fryderyk Herbert
3. John Dewey
Etapy rozwoju wychowania:
1. Sztuka nauczania i wychowania
2. Teoria nauczania wychowującego najważniejszy jest nauczyciel
-------------------------------------------------
3. Teoria uczenia się najważniejsze jest dziecko
-------------------------------------------------
4. Dydaktyka ogólna (forma obecna) równowaga między uwagą dla obu
PAJDOCENTRYZM - dziecko w centrum
Cele - opisują zamierzone pożądane zamiany w uczniu
Dydaktyka zajmuje się:
- celami działania
- treścią
- przebiegiem procesu kształcenia
- zasobami kształcenia
[/list
zadziora napisał: Czy uważacie, że rozwijanie i wspieranie rozwoju zainteresowań dziecka może pomóc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, zwłaszcza w odniesieniu do nastolatków? Czy np. gdyby córka koleżanki miała jakieś fascynacje, które by chciała realizować, jakieś jasno wytyczone cele- czy jest bardziej prawdopodobne, że nie pchałaby się w tak wczesne macierzyństwo? Moja własna teoria jest taka, że dziewczyna była za bardzo naciskana i zmuszana do nauki, stad jej rebelia, częściowo żeby się uniezależnić od rodziców, częściowo żeby nie iść na uniwerek... No właśnie- jak rozwijacie zainteresowania dziecka, jak wspieracie rozwój?
Uważam, że jest to kwestia indywidualnych ambicji, celów i motywacji do realizowania tych planów, a także rozwinięta potrzeba osiągnięć u dziecka. Jasne, że właśnie tę potrzebę osiągnięć, realizowania się między innymi przez rozwój powinni wdrożyć głównie rodzice....
Dzisiaj edukacja jest przecież szczególnie trendy, prawda ? Jest ogólny pęd do wiedzy, wykształcenie stało się szczególną wartością, więc wielu rodziców idzie właśnie tym torem myślowym...Myślę, że to też kwestia tego kto się przez co realizuje i jakie ma ambicje. Jednak powtórzę, że potrzebę osiągnięć są w stanie wyzwolić w dziecku rodzice....
pytania z testu:
-definicja wychowania wg Szczepańskiego, Guryckiej, Schulza
- subiektywność, subiektywizm - różnica
- cel autonomiczny
-ograniczenie, osłabienie – cele minimalizujące
-teorie normatywne to- teorie nieempiryczne
- teorie zaksjomatyzowane to inaczej teorie – formalne, dedukcyjne
- socjalizacja wtórna, pierwotna, etapy soc. – wybrać zestaw
- nadmiar opieki w wychowaniu
-teoria wychowania zajmuje się – projekcją działań i …..
-triada wartości – prawda, dobro, piękno
-ontologia – metafizyka
-potoczna teoria wychowania
-rewitalizacja pedagogiki ogólnej i zanik teorii wych. – 1990-1995
-teoria w wąskim zakresie
-normy – słuszne, niesłuszne
-wychowanie – u Śliwerskiego – być wolnym
-wartości subiektywistyczne
-nauczyciel uznaje je za własne – cele autonomiczne
- wybrać prawidłowy zestaw (socjologizm, bezpośrednie,dyrektywne,Durkheim)
-wolność od czegoś, wolność do czegoś - negatywna, pozytywna
-powinności – normy
-relatywność w wychowaniu – wybrać cechy
- klasyfikacja def. wych wg Kunowskiego
- nurty – Ossowska
-inkulturacja, socjalizacja
-sposoby uprawiania teorii wych.
-wzorzec osobowy charakteryzuje się.... – cechy
-sumienie –błędne
-teorie eksplikacyjne, metateorie
-wartości – naturalizm
-złożoność celu
naczytać to się można dużo, teorii się obryć wte i wewte, a zycie i tak pokaże swoje.
mnie to się wydaje, że przede wszystkim wychowanie dziecka należy zacząć od siebie, bo tak naprawdę dzieci najwięcej się uczą poprzez obserwację rodziców. i najważniejszy jest dobry przykład. i obecność rodziców w życiu dziecka. a to czasami najtrudniej osiągnąć
bardzo fajnie to brzmi to co piszesz ale to są puste słowa wg mnie
oczywiscie kazdy sie zgadza z tym ale .... nie przeklada sie to na konkretne dzialania, konkretne rozwiazania, sytuacje
takich gornolotnych stwierdzen mozna produkowac tysiące np.
dzieci nalezy wychowywac w milosci
trzeba wskazywac na wlasciwe wartosci
nalezy pietnowac zle zachowania
w wychowaniu trzeba klaśc nacisk na dobro
itd.
ale z tego nie za wiele wynika
wogole proba opisu tak skomplikowanego zadania jakim jest wychowania w kilku fajnie brzmiacych zdaniach mija sie z celem
uwazam ze duzo wiekszy sens ma odniesienie do konkretnych sytuacji
gdy dziecko bije drugie dziecko,
gdy dziecko upiera sie przy swoim, gdy niszczy, gdy ucieka, gdy niesłucha, gdy kłamie, gdy niechce jesc, itd.
milosc mozna okazywac dziecku na różne sposoby ale czy wszystkie są tak samo dobre ? moze niektore sa skuteczniejsze ? moze niektore prowadza w slepy zaułek?
np. niektórzy katolicy okazują miłość bijąc małe dziecko pasem
i są swiecie przekonanni ze to dobry sposob !