terapia pedagogiczna scenariusze zajęć


W obronie krzyża

" />Witam, trochę mnie tu nie było, ale wiem, że jak gdzies szukac pomocy, to zdecydowanie na Literce
Od niedawna pracuję jako terapeuta pedagogiczny, a na kursie nie dowiedziałam się zbyt wiele, niestety. Informacje, które tam zdobyłam dotyczą raczej dzieci w klasach 1-3, ewentualnie wyższych klas podstawówki. A ja mam uczniów gimnazjum na terapii i nigdzie nie mogę trafić na nic innego, oprócz Ortograffiti, a nie mam dla każdego ucznia egzemplarza ćwiczeń, żeby na tym pracować. Przejrzałam archiwum Literki, ale też są scenariusze dla małych dzieci... albo ja źle patrzę.

Podpowiedzcie, gdzie szukać zajęć terapii pedagogicznej dla gimnazjalistów ?? Bo już nie mam pomysłu kompletnie...



" />Trudno prowadzić zajęcia z dziećmi majacymi różne deficyty. Formalnie to chyba powinny te dzieci mieć indywidualne zajęcia rewalidacyjne (jesli mają orzeczenia z PPP o potrzebie prowadzenia takich zajęć).
Oczywiście organizujac zajęcia opierasz sie na orzeczeniu PPP. Mozesz skorzystać (żeby zdiagnozowac dziecko) z pozycji: Joanna Tomczak, Renta Ziętara "Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej". Jednoczesnie mozesz zadania zawarte w tej książeczce wykorzystać na zajęciach z dziecmi. Ja używałam tego kwesionariusza do diagnozy, zanim napisałam program terapii indywidualnej.
Niezła - moim zdaniem - jest ksiązka Ewy Małgorzaty Skorek "Terapia pedagogiczna, t. I i II, zawierająca w drugim tomie konkretne scenariusze dla dzieci z różnymi deficytami. Dobrą stroną tej pozycji jest to, że załączona została do niej płytka z załącznikami do scenariuszy, które można wydrukować i skorzystać z nich w swej pracy.



" />Scenariusz zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej z wykorzMetoda Dobrego Startu M.Bogdanowicz-Zwierzęta małe i duże(2)



Anoreksja i bulimia
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1993-2003


Wszystkie wymienione pozycje dostępne są w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Bielsku-Białej. Aby ułatwić korzystanie z bibliografii, podaję sygnatury książek (symbol ‟cz” oznacza, że książka znajduje się w czytelni, brak symbolu – pozycja jest w wypożyczalni). Czasopisma udostępniane są na miejscu w czytelni.

* * * * *

KSIĄŻKI:

1. ELLIOTT, Julian, PLACE, Maurice: Zaburzenia łaknienia // W: Dzieci i młodzież w kłopocie : poradnik nie tylko dla psychologów. – Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedag. S.A., 2000. - S. 83-95
RP 5065 cz

2. JABLOV, Martha M.: Na bakier z jedzeniem : anoreksja, bulimia, otyłość : przewodnik dla rodziców. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 1993
44828

3. MEYER, Robert: Psychopatologia. – Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003
51478 cz

4. MICHAŁEK, Dorota Zofia: Anorexia czy bulimia? : podręcznik dla rodziców. – Kraków : ‟ARC-EN-CIEL”, 2001
49543

5. MICHAŁEK, Dorota Zofia: Nałogowe zachowania jedzeniowe : podręcznik dla pacjentów. – Kraków : ‟ARC-EN-CIEL”, 2001
49544

6. PODMIOTOWE i społeczno-kulturowe uwarunkowania anoreksji : wybrane zagadnienia / red. nauk. Anna Suchańska. – Poznań : Wydaw. Fundacji Humaniora, 2000
50687 cz

7. SOŁTYSIAK, Teresa, GRZANKA, Beata: Bulimia - dychotomiczne uzależnienie wśród młodych kobiet : (doniesienie z badań) // W: Utrudnienia adaptacyjne młodego pokolenia: materiały z konferencji naukowej zorganizowanej 21-22.04.1998 r. przez Katedrę Pedagogiki Specjalnej WSP w Bydgoszczy. – Bydgoszcz: Wydaw. Uczelniane WSP, 1999. - S. 199-213
48069 cz

8. ZABURZENIA odżywiania // W: Psychopatologia / pod red. Arnolda A. Lazarusa i Andrew M. Colmana. – Poznań : “Zysk i S-ka”, 2001. – S. 78-101
50043


ARTYKUŁY Z CZASOPISM:

1. BOŻEK, Renata, RYCHŁOWSKA, Irena: Szczupła, chuda, chudsza... : kulturowe uwarunkowania anoreksji i bulimii : o jedzeniu i niejedzeniu w czasopismach kobiecych // Kultura i Społeczeństwo. – 2001, nr 2, s. 141-155

2. CZEKAJ, Barbara, IZYDORCZYK, Bernadetta: Anorexia nervosa u dwudziestoletniej kobiety : opis przypadku // Psychoterapia. – 1997, nr 4, s. 51-57

3. GALIŃSKA, Elżbieta: ‟Ciało”, ‟emocje”, ‟myślenie” w obrazie Ja pacjentek anorektycznych w muzykoterapii // Gestalt. – 1994, nr 14, s. 28-31

4. INIEWICZ, Grzegorz: Samokontrola w anoreksji psychicznej // Psychoterapia. - 1999, nr 1, s. 57-69

5. INIEWICZ, Grzegorz: W stronę integracji podejść : modele anoreksji // Psychoterapia. - 1998 , nr 2 , s. 29-40

6. JÓZEFIK, Barbara, ULASIŃSKA, Romualda: Czynniki rodzinne w rozumieniu bulimii psychicznej // Psychoterapia. - 1999, nr 1 , s. 71-79

7. KLESZCZ, Halina: Bulimia // Aura. – 1997, nr 6, s. 28

8. KOZŁOWSKA-PIWOWARCZYK, Iwona: Opis prowadzenia i przebiegu terapii rodziny pacjentki z anoreksją // Psychoterapia. - 2002, nr 3, s. 59-76

9. MACIARZ, Aleksandra: Zagrożenie uczennic i studentek anoreksją i bulimią // Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja. -2002, nr 2, s. 143-152

10. RUMIŃSKI, Stanisław: Jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa) // Lider. – 1997, nr 6, s. 9

11. SALA, Paweł, MARCHEWKA, Daniel, SIMON, Witold: Porzucanie leczenia (drop-out) w trakcie psychoterapii zaburzeń odżywiania // Psychoterapia. - 2002, nr 1, s. 33-40

12. STARZOMSKA, Małgorzata: Monitorowanie komplikacji okołoporodowych u matek z anoreksją – implikacje w zakresie prewencji // Psychoterapia. – 2000, nr 4, s. 67-71

13. STARZOMSKA, Małgorzata: Psychoanalityczna terapia rodzinna bulimii oparta na teorii relacji z obiektem // Psychoterapia. - 1998 , nr 3 , s. 39-45

14. STARZOMSKA, Małgorzata: Zastosowanie antykodu ‟anorexia nervosa jako wróg” w terapii STEP // Psychoterapia. – 2000, nr 4, s. 63-66

15. SZARZYŃSKA-LICHTOŃ, Małgorzata: Leczenie jadłowstrętu psychicznego w oddziale psychiatrii dzieci i młodzieży Wojewódzkiego Specjalistycznego Zespołu Neuropsychiatrycznego w Opolu // Auxilium Sociale. – 2000, nr 2, s. 64-77

16. ŚMIŁOWSKA-MUCHA, Ewa, TOMASZEWSKA, Maria: Problemy żywieniowe licealistek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2002, nr 6, s. 48-50

17. ULASIŃSKA, Romualda: Terapia i rozumienie problemów pacjentki z anoreksją psychiczną (kazuistyka) // Psychoterapia. – 2001, nr 2, s. 31-45

18. WACHOWICZ, E.: Anoreksja // Lider. - 2002, nr 4, s. 7-8

19. WIELE objawów, jedno rozwiązanie : z materiałów AŻ // Świat Problemów. - 2002, nr 7/8, s. 28-34

20. WYROZĘBSKA, Maria: Czy piękne znaczy chude? : scenariusz zajęć dla klasy pierwszej gimnazjum // Wszystko dla Szkoły.- 2002, nr 3, s. 22

21. ZIÓŁKOWSKA, Beata: Dlaczego młodzież się głodzi? // Edukacja i Dialog. - 1998, nr 5, s. 50-54

22. ZIÓŁKOWSKA, Beata: Jak sobie radzić z zaburzeniami jedzenia? // Edukacja i Dialog. - 1999, nr 4, s. 39-44

23. ZIÓŁKOWSKA, Beata: Rodzinne uwarunkowania zaburzeń jedzenia // Edukacja i Dialog. - 1999, nr 2, s. 55-59

24. ZIÓŁKOWSKA, Beata: Uwarunkowania gotowości organizmu do reagowania zaburzeniami jedzenia w sytuacjach trudnych // Czasopismo Psychologiczne. - 1998 , nr 2, s. 136-145

25. ZWOLIŃSKI, Andrzej: Sztuka jedzenia // Wychowawca. - 1998, nr 1, s. 28-29